Toename diefstal door creatieve babbeltrucs

0

Oplichting door ‘creatieve’ babbeltrucs is de afgelopen vijf jaar sterk toegenomen. Dieven proberen het huis binnen te komen om wat te stelen of proberen met een smoes pincodes of bankpasjes te bemachtigen.

Uit een analyse van Independer op basis van politiedata blijkt dat deze vorm van oplichting in vijf jaar tijd met 18% is gestegen. Maar liefst vier van de vijf slachtoffers is 55 jaar of ouder. Dieven worden steeds innovatiever om hun slag te kunnen slaan. Door het gebruik van een geloofwaardige babbeltruc worden ze binnengelaten. Soms doen ze zich voor als waterleidingmonteur of als medewerker van een energiemaatschappij, om zo op een geloofwaardige manier het huis binnen te komen. Met waardevolle spullen lopen ze ook zo weer naar buiten. Voor verzekeraars is dit een probleem om zo een schadeclaim te beoordelen. De bewoners hebben ze immers zelf binnengelaten en er zijn geen sporen van inbraak.

Verzekeraars

“Verzekeraars vereisen vaak braaksporen of hanteren een braaksporenclausule. Er wordt ook nagegaan welke maatregelen je hebt genomen om inbraak en diefstal te voorkomen. Dit is eigenlijk een vrij helder proces om een diefstal schadeclaim te beoordelen. Maar wat als je zelf de deur open doet voor de oplichters? Daar is nog geen helder proces voor en dat is dus ook een uitdaging voor verzekeraars”, zegt Michel Ypma, expert woonverzekeringen bij Independer.

Niet alle slachtoffers doen aangifte

Uit de analyse van Independer op basis van politiedata blijkt dat er vorig jaar 4.072 aangiften zijn gedaan van babbeltrucs aan de deur. Volgens de politie liggen de werkelijke cijfers van deze vorm van oplichting waarschijnlijk nog hoger. Er is vaak schaamte of angst om aangifte te doen. Ook is aangifte doen belangrijk als je je wilt melden bij de verzekeraar, zegt Ypma. “Om überhaupt een claim te kunnen indienen is het verplicht om aangifte te doen. Het is ook een manier om eventuele verzekeringsfraude te voorkomen. Een valse aangifte is namelijk een strafbaar feit. Hierna kan de verzekeraar het proces in werking stellen of de gedupeerde in aanmerking komt voor een vergoeding.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.