Kredieten en verzilverhypotheek op AFM Agenda 2020

0

De AFM intensiveert dit jaar het toezicht op de digitale omgeving, consumptieve kredietverlening, verzilverhypotheken en pensioencommunicatie. Daarnaast zal een herijking plaatsvinden van de AFM-visie op zorgplicht tijdens looptijd van het financieel product, blijkt uit de AFM agenda 2020.

Uit die agenda valt op te maken dat voor het onderdeel ‘Financiële dienstverlening‘ de bescherming van consumenten in kwetsbare situaties dit jaar opnieuw het belangrijkste thema’s is. Een van de zaken waar de AFM in dat kader een verkennend onderzoek naar doet, is de invloed die een lage rente heeft op de kredietverstrekking aan consumenten. Daarnaast blijft de AFM gefocust op de wijze waarop kredietaanbieders gedragscodes naleven en hoe zij een verantwoorde kredietverstrekking en –beheer waarborgen. Hierbij maakt de toezichthouder zoveel mogelijk gebruik van innovatieve dataverwerking. De toezichthouder kondigt tevens een data-onderzoek aan naar de grootste risico’s in de consumptieve kredietmarkt. Hiertoe wordt door de toezichthouder een structurele data-uitvraag bij de grootste kredietverstrekkers in de markt opgezet.

Hypotheken

Met proactief toezicht en dialoog met de sector blijft de AFM zich ook in 2020 inzetten om toekomstige problemen met aflossingsvrije hypotheken voor te zijn. De toezichthouder kondigt op het gebied van hypotheekverstrekking verder aan dat het extra aandacht zal geven aan de verzilverhypotheken, zonder daarbij specifieke aandachtspunten te benoemen. Ook wordt er dit jaar onderzoek gedaan naar de kennis- en ervaringstoets in het execution onlykanaal bij hypotheken.

Pensioen

Bij pensioenen blijft de focus van de toezichthouder gericht op zorgplichten en pensioencommunicatie (informatieverstrekking door pensioenfondsen aan deelnemers over hun financiële situatie), opdat voorzienbare teleurstellingen kunnen worden voorkomen. Daarnaast speelt de AFM proactief in op de in 2019 ingezette pensioenstelselwijziging. Keuzebegeleiding en passende pensioenproducten verdienen hierbij volgens de toezichthouder bijzondere aandacht. “Het nieuwe pensioenstelsel moet begrijpelijk, uitvoerbaar en uitlegbaar zijn richting consumenten. Vooral als de mogelijkheden voor individuele keuzevrijheid in het pensioenstelsel worden uitgebreid. Wij zullen richting geven aan de beleidsvorming op het gebied van informatieverstrekking, nieuwe contracten en keuzevrijheden. Uiteraard betrekken we daarbij onze inzichten op het gebied van consumentengedrag”, aldus de AFM.

Zakelijke consument

De AFM intensiveert het toezicht op financiële producten en verkoopkeuze- en adviesprocessen in een digitale omgeving. Die omgeving moet volstrekt helder en klantgericht zijn. Ook moet de consument in een digitale omgeving goed worden beschermd. Voor het toezicht op consumentenbescherming in het digitale domein maakt de AFM gebruik van haar inzichten in consumentengedrag.

Tot slot zal de AFM dit jaar een visie ontwikkelen op MKB-financiering; in het bijzonder over bescherming van kwetsbare, zakelijke kredietnemers. Een marktonderzoek naar PSD2 moet in kaart brengen wie de nieuwe spelers zijn en welke risico’s er zijn voor de consument.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.