Klant wil persoonlijke interesse voelen

0

Een meerderheid van de consumenten (56,2%) gaat pas naar de hypotheek of verzekeringen kijken als er iets ingrijpends gebeurt. Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.800 consumenten door Advieskeuze.nl. Hieruit blijkt tevens dat 58,1% de wettelijk geregelde zorgplicht niet kent of weet wat die inhoudt.

Het reviewplatform deed de afgelopen maanden onderzoek onder consumenten die een dienstverlener een review hebben gegeven. Na iedere review werden deze consumenten een aantal vragen voorgelegd over hun verwachtingen hoe vaak de financiële zaken in de toekomst worden bekeken en waar nodig aan te passen. Vervolgens werd gevraagd naar de wijze waarop ze dat het liefst willen aanpakken.

Persoonlijke interesse

Een van die vragen was welk gespreksonderwerp volgens de consument zeker aan de orde moet komen als de financieel dienstverlener hem over een jaar weer zou bellen. Daarop geeft 33% aan ‘Persoonlijke interesse of alles naar wens is’ en 31,9% ‘Een check of het product nog bij mijn situatie past’. Als er tussentijds zaken aangepast dienen te worden, dan geeft 69,6% er de voorkeur aan om hierover zelf contact op te nemen met de adviseur.

Volgens Christian Bouter, medeoprichter van Advieskeuze.nl moeten financieel dienstverleners op grond van de wettelijke zorgplicht duidelijker aangeven dat een periodieke check in bepaalde gevallen verplicht is. “Dan zouden veel meer Nederlanders hopelijk net zo vaak een afspraak hebben met een financieel dienstverlener als met hun tandarts.”

Ken je bestaande klant

Op basis van de uitkomsten heeft Advieskeuze een aantal adviesketens om een reactie gevraagd. Volgens Martin Keegstra, directeur van Finzie, moet je als adviseur dagelijks bezig zijn met bestaande klanten. “Nazorg en aandacht structureel inregelen in je bedrijfsvoering levert je trouwe klanten op. Dat merken wij iedere dag met onze Best Uit Garantie.”

Volgens Frank Tukker, co-founder van Viisi, doet het zowel klanten als zijn adviseurs goed als zij elkaar weer spreken bij een volgend life-event. “Soms zijn klanten ook echt verbaasd dat onze adviseurs nog zoveel uit hun hoofd weten. Vanzelfsprekend helpt het goed registreren in onze administratie enorm daarbij.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.