Een jaar rond aan huis gekluisterd (8) Christian Bouter

0

Een jaar rond pionieren heeft zijn weerslag gehad op onze branche en de mensen die daarin werkzaam zijn. In deze serie ‘Aan het woord’ leest u hoe anderen uit de branche het eerste coronajaar hebben ervaren en wat zij verwachten van de tijd zonder maatregelen. Vandaag: Christian Bouter (Advieskeuze.nl).

“De manier waarop we zakelijk met elkaar in contact komen is veel efficiënter en effectiever geworden.”

Het is alweer een jaar geleden dat Nederland in een intelligente lockdown ging. Een jaar waarin heel veel anders ging dan we gewend waren en we te maken kregen met zaken die in geen enkel managementboekje beschreven staan. De digitalisering van processen en communicatie kwam in een stroomversnelling en de woningmarkt sloeg na een kortstondige negatieve toekomstverwachting om in een record brekende rally, die de finish nog niet heeft bereikt. Wordt het straks weer business as usual of moeten we ons voorbereiden op een gamechanger?

Christian Bouter, Medeoprichter van Advieskeuze.nl

 

Hoe heb jij het achterliggende coronajaar ervaren?

“Het afgelopen jaar is voor mij bijzonder geweest zowel zakelijk als privé. Als platform zitten we natuurlijk aan de goede kant en dat voelde eerlijk gezegd af en toe ook wel wat ongemakkelijk. De bezoekersaantallen en klantcontacten via Advieskeuze.nl stegen met meer dan 50%. Consumenten en ondernemers zijn immers online en zoeken via die weg het contact met professionals die kunnen helpen bij het maken van belangrijke keuzes.

Privé heeft het coronajaar mij veel gebracht door meer tijd en aandacht te kunnen besteden aan familie en persoonlijke ontwikkeling. Ook sprak ik met bevriende ondernemers die enorm worstelen met de lockdown-situatie en zich grote financiële zorgen maken. Heel begrijpelijk, maar ik heb daardoor wel ervaren dat mensen minder open stonden voor hulp of ideeën om nieuwe energie in hun organisatie te laten stromen.”

Heeft Covid-19 behalve een negatieve impact ook ergens een positieve invloed op de branche gehad?

“Gelukkig is mede door Covid-19 bij de meeste financieel advieskantoren wel doorgedrongen dat ze zich online goed moeten presenteren en digitale contactverzoeken snel moeten opvolgen. Ook bij aanbieders van financiële producten zie ik een verhoogde aandacht voor een betere online-klantreis. Zowel voor nieuwe als bestaande klanten. En de manier waarop we zakelijk met elkaar in contact komen is natuurlijk ook veel efficiënter en effectiever geworden. En juist dat kan ervoor zorgen dat we het fysieke en persoonlijke contact weer meer gaan waarderen.”

Is het later dit jaar weer business as usual of moeten we ons voorbereiden op een gamechanger?

“Naar verwachting gaan later dit jaar steeds meer aanbieders van financiële producten de uitdaging krijgen om hun volume-doelstellingen te behalen. Hoe gaan geldverstrekkers er bijvoorbeeld voor zorgen dat de funding bij de consument op de juiste wijze terecht komt? Het zelf genereren van leads voor financieel adviseurs kan daarbij een belangrijke rol gaan spelen. Het continue inzicht in de service en kwaliteit van de advieskantoren binnen het distributienetwerk is daarbij essentieel. De partijen die de online-klantreis het beste weten te combineren met een excellente leadopvolging door gekwalificeerde adviseurs gaan de slag de komende jaren winnen.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.