CFSN Kredietendesk lanceert een aanvraagmodule voor consumptief krediet en financial lease, dat 24/7 binnen slechts vijf minuten offertes kan garanderen en adviseurs de mogelijkheid biedt om direct daarna zelf de contracten op te maken.
Naast online blijft ook een offline wereld bestaan
Als onafhankelijk serviceprovider voor het mid- en backofficeproces richt CFSN Kredietendesk zich op consumptief krediet, financial lease en MKB krediet. Er zijn ruim 1.400 actieve intermediairs aangesloten bij CFSN. Voor hen regelt de serviceprovider uit Hengelo het gehele aanvraagproces richting alle beschikbare banken en wordt tevens de volledige operationele en administratieve afhandeling – inclusief maandelijkse rekening courant – uit handen genomen. In de intermediaire bediening speelt automatisering dus een heel belangrijke rol, maar niet de enige, zegt directeur Hans Schoonwater. Hij is ervan overtuigd dat naast online ook een offline wereld blijft bestaan waarin CFSN zich kan blijven onderscheiden door korte lijnen, persoonlijk contact en deskundige medewerkers die meedenken met de adviseur.
Hoogste versnelling
Met het nieuwe en nog efficiënter ingerichte aanvraagsysteem wil CFSN online het verschil maken. Met de livegang heeft de serviceprovider zichzelf in de hoogste versnelling gezet. Het ‘oude systeem’ was overigens ook al snel. Bij een juiste aanlevering van de kredietaanvraag volgde al binnen maximaal één tot anderhalf uur een volledig goedkeuring. Schoonwater: “Op het moment dat een intermediair een klant aan tafel heeft zitten die een kredietaanvraag wil doen, kan hij via ons extranet de gehele informatievoorziening en aanvraagprocedure online doorlopen. Wij controleren digitaal de aangeleverde aanvraag en pas als het helemaal in orde is, sturen wij de aanvraag naar de kredietverstrekkers van wie wij denken dat de aanvraag past binnen hun acceptatiecriteria. Dan moet je denken aan vier of vijf banken tegelijk. Dit proces is volledig gedigitaliseerd, er komen geen handen meer bij kijken.
Vervolgens krijgen wij geheel geautomatiseerd een terugkoppeling van de kredietverstrekkers. De banken die tot verstrekking van het geldbedrag over willen gaan, worden vervolgens vergeleken op basis van rentes, voorwaarden en eventuele aanvullende voorwaarden die zij aan de lening stellen. In de regel komt het er meestal op neer dat we uiteindelijk drie concurrerende offertes doorsturen naar het intermediair. De adviseur adviseert vervolgens de offerte die het best aansluit.”
Veeleisende consument
Door de oprukkende 24/7 cultuur wordt de klant nog veeleisender, stelt zijn zoon en Accountmanager Buitendienst, Stefan Schoonwater, vast. “Er worden snelle systemen verwacht, goede bereikbaarheid en realtime reactie op vragen. Met onze mensen en systemen kunnen we ruimschoots aan die verwachtingen voldoen, dat krijgen we ook terug van de adviseurs die het gebruiken. Om ook in de toekomst te kunnen voldoen aan de verwachtingen van adviseurs en klanten en de hogere eisen die worden gesteld aan systemen, heeft CFSN een compleet nieuw automatiseringssysteem laten bouwen dat zich vertaalt in een moderne extranet omgeving voor de adviseur.
Met een nog efficiënter ingericht aanvraagsysteem dat 24/7 binnen slechts vijf minuten offertes kan garanderen en adviseurs de mogelijkheid biedt om direct daarna zelf de contracten op te maken. Na een offerteaanvraag volgt een geautomatiseerde terugkoppeling op het scherm van alle beschikbare banken die op basis van de aanvraag een aanbieding kunnen doen die passend is bij het doel van die aanvraag, bijvoorbeeld restschuld, woningverbetering of energiebesparende middelen. Op basis van dit doel wordt geautomatiseerd een vergelijking gemaakt. Daarmee zetten we in op nog meer gebruikersgemak en zetten we op basis van snelheid weer een grote stap voorwaarts.”
Direct zekerheid
De snelheid waarmee CFSN op het speelveld van adviseur, serviceprovider en kredietverstrekker acteert, stelt de adviseur in staat om zijn klant vrijwel direct zekerheid over het te verkrijgen krediet te geven. Het nieuwe intermediairportaal communiceert dan ook niet alleen feilloos met het eigen crm-systeem van CFSN, ook worden slimme datakoppelingen met externe bronnen tot stand gebracht. Koppelingen die het mogelijk maken om via welke applicatie dan ook aanvragen te ontvangen, offertes terug te koppelen en relevante klantstukken te delen. Hierdoor vindt een efficiënte en snelle data-uitwisseling plaats tussen alle partijen in de keten.
Wilco Zonderland, manager CFSN: “Dat bleek aan de achterkant niet altijd eenvoudig te realiseren. Met name de gegevensuitwisseling met de banken is complex. Die werken veelal nog met vrij gedateerde systemen, waarmee het lastig digitaal communiceren is. In dat opzicht stemt de beweging die HDN maakt op het gebied van consumptief krediet ons hoopvol. Maar ook die hebben nog een lange weg te gaan.”
Doorlopende provisie
CFSN is uitgesproken voorstander van doorlopende provisie bij consumptief krediet. Hans Schoonwater: “Als daaraan getornd wordt gaan we weer terug in de tijd waarin provisiejagers hun hit-and-run-praktijken weer kunnen botvieren. Een advies en een goed product wat aansluit bij de wensen van de klant, met goede begeleiding en nazorg, is dan niet meer aan de orde. Snel afsluiten, provisie incasseren en OP naar de volgende, om vervolgens diezelfde klant over een half jaar opnieuw te verleiden voor een hoger krediet. Dat moeten we niet meer willen. Door vast te houden aan een goede klant relatie blijft de klant behouden en door het opbouwen van een stabiele portefeuille ontstaat een prima, misschien wel beter verdienmodel.
Serviceproduct
CFSN biedt de adviseurs webtools aan zoals een leencalculator, een adviesmodule genaamd MijnLeenadvies en een aanvraagmodule. Het advieskantoor kan deze tools op de eigen website plaatsen. In die ondersteuning gaat de serviceprovider nu een stap verder, door een mini-website voor consumptief krediet beschikbaar te stellen. Deze informatieve en slimme webpagina’s, die realtime met het nieuwe extranet communiceren, kan het kantoor geheel in de eigen look-and-feel toevoegen aan hun bestaande website.
Dit soort ondersteuning is volgens Zonderland in de lijn met de doelgroep die CFSN bedient. Dat zijn assurantie- en hypotheekkantoren die wel over de juiste vergunningen beschikken, maar die veelal consumptief krediet niet als hun corebusiness zien. Die zetten consumptief krediet in als serviceproduct en sluiten gemiddeld tien tot vijftig kredieten per jaar. “Wij vinden dat consumptief krediet onlosmakelijk verbonden is met het hypotheekadvies. Een extra kredietbehoefte ontstaat vaak niet bij het afsluiten van de hypotheek, maar juist in de periode daarna. Daarom is het zo belangrijk dat naast het hypotheektraject ook consumptief krediet als onderdeel van het totaaladvies wordt meegenomen in elk adviesgesprek. Je houdt daarmee niet alleen de achterdeur stevig dicht, de combinatie van eenmalige(lease)- en doorlopende provisie maakt het kantoor ook weerbaarder voor schommelingen op de woningmarkt.
Laat het rendement niet ongemerkt via de achterdeur naar de ‘buurman’ wegglippen
Zorg dus dat je in beeld blijft bij de klant en laat het rendement niet ongemerkt via de achterdeur naar de ‘buurman’ wegglippen. Als CFSN ondersteunen wij de assurantie- en hypotheekkantoren daar zowel aan de voor- als achterkant volledig bij. Bijvoorbeeld ook met de Wft-applicatie MijnLeenadvies, waarmee we de adviseur digitaal door het complete adviestraject begeleiden. Door minder inspanning een beter rendement, dat is waar CFSN voor staat.”
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.