Aflossingsblij bereikt al 9 miljoen mensen

0

De NVB-campagne ‘Word ook aflossingsblij’ heeft in totaal 9 miljoen mensen bereikt. Daarvan hebben er 235.000 zich verder verdiept in het onderwerp op de site aflossingsblij.nl. Dat blijkt uit een eerste evaluatie van de publiekscampagne die op 1 oktober 2018 van start is gegaan.

In de evaluatie geven de banken aan dat zij in de gesprekken met klanten steeds vaker mensen tegenkomen die hebben nagedacht over de toekomstige betaalbaarheid van de hypotheek. De 235.000 mensen die zich op de campagnesite verder hebben verdiept in het onderwerp zijn voor meer informatie en inzicht in de persoonlijke situatie doorverwezen naar de eigen hypotheekverstrekker.

Lange adem

Chris Buijink, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken is blij met de resultaten maar benadrukt dat er nog wel het een ander moet gebeuren. “Het werk is nog lang niet af. Het gros van de aflossingsvrije hypotheken loopt af tussen 2035 en 2038. Het is de ambitie van banken dat iedere klant dan zorgeloos kan blijven wonen. Dit is dus echt een kwestie van de lange adem.”

Gemeenschappelijk kader

Op basis van een gemeenschappelijk kader dat de banken samen met de toezichthouders hebben opgesteld, en waarin de potentiele risico’s van klanten in kaart zijn gebracht, blijven de banken ook de komende jaren monitoren of klanten aan het eind van de looptijd problemen krijgen met de betaalbaarheid van de hypotheek. Indien nodig worden klanten door de bank zelf benaderd om samen de financiële toekomst in kaart te brengen.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.