Bureau D & O: Level playing field in zicht

0

Veel directe aanbieders van complexe producten zullen de kosten van advies- en distributie in 2014 moeten verhogen ten opzichte van vorig jaar. Dat is een gevolg van interpretaties van de AFM.

Dit stelt Bureau D & O in haar nieuwsbrief, naar aanleiding van een onlangs door de AFM verstuurde brief richting aanbieders. De toezichthouder geeft hierin nadere aandachtspunten voor het berekenen van advies- en distributiekosten. Deze zullen ‘door veel aanbieders als een aanzienlijke verzwaring van de transparantieregels worden ervaren’, denkt D & O.

Reclame die direct gekoppeld is aan het onder de aandacht brengen van het advies valt onder de kosten die transparant gemaakt moet worden en dus ook direct aan de klant in rekening moeten worden gebracht. Deze kosten mogen dus niet als onderdeel van de prijs van het product over de looptijd van het product door de aanbieder aan de klant in rekening worden gebracht.

De AFM geeft aan dat ‘reclame-uitingen die direct doorlinken naar een webpagina waarop het product kan worden afgesloten’ vallen onder advies- en distributiekosten die transparant gemaakt moeten worden. Hieronder kunnen naar het oordeel van AFM ook de kosten vallen van het gebruik van bijvoorbeeld Google Adwords of Affiliate Marketing. Dit laatste bijvoorbeeld in de vorm van banners van de aanbieder op websites van derden.

“Eerdere ervaringen rondom betalingsbeschermingsproducten zoals die werden aangeboden door onder meer DSB en AFAB laten zien dat deze specifieke marketingkosten zeer hoog kunnen zijn”, aldus D & O. “Wanneer deze kosten direct aan de consument in rekening moeten worden gebracht, mag betwijfeld worden of deze klanten bereid zijn deze kosten te betalen. Ook de kosten die leveranciers van premievergelijkingsprogramma’s aan aanbieders in rekening brengen voor het doorgeven van leads aan aanbieders zijn soms zeer aanzienlijk. De uitleg die de AFM nu heeft gegeven, betekent dat wanneer een aanbieder 5 leads koopt om 1 verzekering te kunnen sluiten, de klant die deze verzekering koopt feitelijk de kosten van alle 5 de leads moet betalen bij het afsluiten van de verzekering.”

Bureau D & O verwacht dat de interpretatie van de AFM er toe gaat leiden dat veel directe aanbieders de kosten van advies die directe bij het afsluiten van het product in rekening worden gebracht, zullen moeten verhogen ten opzichte van 2013. Dit moet vervolgens tot een verlaging van de premie gaan leiden.

Ook sluit D & O niet uit dat onverkorte handhaving van deze interpretatie in een aantal situaties bij directe aanbieders gaat leiden tot het beëindigen van bestaande bedrijfsmodellen. En dan met name waar het gaat om het inzetten van callcenters, kopen van leads en affiliate marketing.

“Naar het oordeel van Bureau D & O maakt de AFM met de gegeven interpretatie een forse stap in het door het intermediair veelvuldig bepleitte level playing field.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.