De HEMA Hypotheek

0

Auteur: Matthijs Mons, zelfstandig strategie consultant in de financiële sector

Als je er al jaren in rondloopt is de kans groot dat je het niet meer zo scherp ziet. Dan ga je geloven dat de manier waarop we dingen doen in de hypotheeksector vanzelfsprekend is. Dat het in andere sectoren ook zo gaat. Dat we helemaal bij de tijd zijn.

Maar soms is het wel verstandig jezelf eens even wakker te schudden. Want zit het eigenlijk wel goed met het tempo van vernieuwing in onze sector? Ik ben geneigd daar serieuze vraagtekens bij te stellen. Al jaren verbaas ik mij op hypotheekcongressen over het toch wel schrijnende gebrek aan impactvolle nieuwe initiatieven. Er worden keer op keer met veel tamtam prijzen uitgereikt aan bijzonder trotse marktpartijen, maar welke échte vernieuwing hebben ze de markt dan gebracht?

Afgelopen februari was er weer zo’n innovatierondje op het Hypothekenevent. Wat er duidelijk uitsprong was BNP Paribas, waar een webomgeving wordt ontwikkeld voor bestaande klanten. Zeg maar ‘Mijn Hypotheek’: een actueel en duidelijk inzicht in de stand van zaken omtrent de hypotheek en wat basic financiële scenarioplanning er om heen. Mooi initiatief natuurlijk, maar is het niet een beetje treurig dat we hebben moeten wachten tot 2014 voordat de eerste aanbieder zoiets basaals als een mijn-omgeving heeft neergezet? Zelfs binnen de financiële sector zijn we in iedere andere productgroep al vele malen verder.

Online kan vrijwel nergens

Nog niet overtuigd? Ander voorbeeld dan. Bij hoeveel aanbieders kan ik als klant inmiddels online een hypotheek sluiten? Ik heb amper één hand nodig om dat te tellen. En wij ons allemaal maar afvragen waarom er zo weinig via internet wordt gesloten. Nou, alleen al omdat het vrijwel nergens kán! En de wereld is al helemaal niet dik bezaaid met aantrekkelijke hypothekenapps voor je smartphone. Projecteer dit nou eens op een willekeurige andere sector. Zorgverzekering, dvd-tjes, reizen, kleding, electronica en ga zo maar door. Je bent tegenwoordig toch stomverbaasd als je dat soort dingen niet in een webwinkel kan kopen? Waarom zou dat voor hypotheken dan niet moeten gelden?

Nog één voorbeeld dan: het acceptatieproces. Mijn vorige ‘werkgever’ heeft daar verleden jaar al een mooi filmpje over gemaakt. Daarin is te zien hoe de aanschaf van een reis zou verlopen als hiervoor de principes van het hypotheekproces zouden gelden (te vinden op Youtube). Hilarisch om naar te kijken, maar eigenlijk om te huilen. Als er iets al 127 jaar nauwelijks is aangepakt, dan is het wel het acceptatieproces bij aanbieders. Tijd voor een paradigmawijziging als het het mij vraagt.

Hartstochtelijk

OK, ik doe nu natuurlijk allerlei prima iniatieven te kort. Bij partijen als Obvion, Florius en Aegon gebeuren natuurlijk best goede dingen. En ook EyeOpen, Skydoo en Rabobanks online Hypotheekdossier mogen niet onvermeld blijven. Maar ik wil er toch hartstochtelijk voor pleiten dat we de komende jaren nu eens flink gaan doorpakken om het been bij te trekken in onze sector. Alleen al voor de klant, maar mocht dat onvoldoende prikkels geven, dan toch tenminste om de ontwerpruimte voor een aantal ‘disruptieve’ toetreders drastisch te verminderen. Want eigenlijk ben ik toch wel benieuwd hoeveel impact de HEMA hypotheek of bol.com/hypotheken zouden kunnen hebben. En anders is de hypotheekmarkt misschien wel een leuke assortimentsuitbreiding voor Brand New Day?

Dus veel succes dames en heren. Ik ben benieuwd, volgend jaar op het Hypotheken Event!

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.