Doe gewoon je ding en stop met trainen

0

Steeds vaker lezen we over allerlei zaken waarover we in training zouden moeten. De Wft-diploma’s zijn nog maar nauwelijks op zak of we moeten alweer aan de slag met het verbeteren van onze adviesvaardigheid. Waarom? Mijn advies is juist: ‘stop met trainen’!

(column) Het is onbegrijpelijk om te zien hoe serieus sommige collega’s met het adviseren van de klant bezig zijn. Ze lezen erover, volgen opleidingen en vragen hun klanten naar hun voorkeuren. Sommigen voeren hele onderzoeken uit. Zo besteden ze er niet alleen veel tijd aan, maar ook geld; héél vermakelijk! Volgens mij snappen ze niet wat er in de markt gebeurt, want we hebben wel wat beters te doen. Toch?

Pieken

Zeg nou zelf, zelfs tijdens de afgelopen zomermaanden vertoonde de hypothekenmarkt weer ouderwetse pieken. Bovendien stijgt de verkoop van vakantiewoningen, het klotst weer lekker over de plinten. Wat wil je nog meer? Helemaal niets! Alles is weer bij het oude en dat zal het altijd blijven. Ze zeggen al zolang ik me kan heugen dat de automatisering de adviseur zal uitschakelen en dat is nog steeds niet gebeurd. Sterker nog, ik heb het drukker dan in jaren en dat geldt zeker niet voor mij alleen. Die cursussen zijn allemaal bangmakerij.

Genoeg

De klant moet zich maar voegen, want ik heb het zo druk dat ik zelf bepaal wanneer ik de klant kan spreken. Ik heb helemaal geen tijd om te vragen wat hij nog meer voor noten op zijn zang heeft. Dat levert nauwelijks meer op en geeft veelt te veel rompslomp. Je hoort tijdens trainingen dat je verschillende klanten verschillend moet benaderen. Mijn moeder zei al dat je iedereen moet behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden. Dat is voor mij echte klantgerichtheid en dat gaat bij mij al 20 jaar prima. Trouwens, wel zo makkelijk om het op mijn manier te doen. Ik moet er niet aan denken dat ik me steeds moet gaan lopen aanpassen aan mijn klanten. Daar peins ik niet over, ik doe al genoeg voor ze.

Inhalen?

Laatste dreigde zo’n collega-in-opleiding nog dat als ik niet met de zogenaamde ‘nieuwe wereld’ mee zou gaan, ik over een poosje ‘links en rechts zou worden ingehaald’ door nieuwe spelers in de markt. Laat me niet lachen, zeg. De komende tijd is de rente toch nog laag en ik heb de beste deals, dus de klant blijft echt wel komen. De Vereniging Eigen Huis probeert zijn leden maar iets op de mouw te spelden met haar zogenaamde onderzoek. InFinance citeerde daaruit en vergeleek mij met een autoverkoper! Ik hoef helemaal niet per se trouwe klanten, ze kiezen uiteindelijk toch voor de goedkoopste rente. Daar heb ik geen onderzoek of vaardighedencursus voor nodig. Nee, ik heb het goed voor elkaar en als het later wat tegenzit dan kan ik altijd nog de administratief medewerker ontslaan.

Niet online

Wat ik helemaal niet begrijp, is dat online adviseren. Dat is echt nutteloos. Mijn telefoonnummer staat op internet als ze me wat willen vragen. Bovendien, je laat toch gewoon de klant bij jou komen? Hoef je zelf niet naar een adres te zoeken, je bespaart parkeerkosten en als je je enkel hebt verstuikt, kun je mooi op je stoel blijven zitten. Als dat geen tijdbesparing is weet ik het ook niet meer. Ik vraag me werkelijk af hoe lang het nog duurt voordat iedereen een keer wakker wordt.

Eigenwijs en toch trainen? Dat meen je niet! Zelf weten: 06-17103622

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Avatar