Tevreden over uitbetaling levenpolis

0

De tevredenheid van klanten over de uitkomst van een verzoek tot uitbetaling bij een levensverzekeringspolis is het afgelopen jaar flink gestegen.

Het aandeel klanten dat hier content over was steeg van 68 naar 77 procent. Dat is de grootste scoreverandering in het jaarlijkse onderzoek van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek naar de tevredenheid van klanten met een levensverzekering. Claimende klanten gaven hun verzekeraar een licht hoger rapportcijfer: een 6,93 tegenover een 6,91 vorig jaar.

Desondanks gaven klanten hun verzekeraar gemiddeld het rapportcijfer 7, een tiende punt lager dan in het voorgaande jaar. Hier kan een lagere score op de toegankelijkheid van de schriftelijke informatie en minder tevredenheid over de snelheid van uitbetalen een rol hebben gespeeld. 60 procent gaf aan dat de informatie uitnodigt tot lezen tegen 64 procent een jaar eerder. De snelheid van uitbetalen werd gewaardeerd door 76 procent tegen 78 procent in 2012.

Positiever was het oordeel over de relevantie, overzichtelijkheid en begrijpelijkheid van de schriftelijke communicatie. Hier lagen de scores boven de 80 procent. Bij telefonisch contact voelt 77 procent zich gewaardeerd als klant, een verbetering van 1 procentpunt vergeleken met een jaar eerder. In zijn algemeenheid voelde 66 procent van de ondervraagde consumenten zich klantvriendelijk behandeld, tegenover 65 procent een jaar eerder.

In 2013 hebben 21 levensverzekeraars deelgenomen aan het klanttevredenheidsonderzoek particulier leven. In totaal hebben 10.722 klanten de enquête ingevuld.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.