Financiële taal nog vaak onbegrijpelijk

0

‘Hoe ik denk over verzekeren: saai, ingewikkeld, ondoorzichtig’. ‘Verzekeren betekent voor mij veel onduidelijkheid. Voorwaarden zijn in een voor mij onduidelijke taal.’ Dat zijn uitspraken uit het kwalitatieve onderzoek dat in opdracht van Delta Lloyd Groep  is uitgevoerd. Uit dit onderzoek blijkt onder andere dat consumenten financiële taal nog steeds te ingewikkeld vinden.

Dit ondanks inspanningen die door de financiële dienstverleners zijn gedaan,  
zoals het herschrijven van brieven en brochures in begrijpelijke taal en het vereenvoudigen van producten. Consumenten verwachten met eenvoudige en relevante informatie meer financiële zekerheid te krijgen. Delta Lloyd start een campagne om samen met klanten financiële zaken begrijpelijker te maken.

Ook andere onderzoeken wijzen uit dat financiële informatie nog steeds moeilijk te begrijpen is. Uit recent onderzoek van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid uitgevoerd door TNS Nipo blijkt dat bijna de helft van de deelnemers (49%) het er wel over eens is dat pensioeninformatie te ingewikkeld is. Slechts een kwart van de deelnemers vindt dat niet.

In de geïntegreerde en crossmediale campagne staan hypotheken en pensioen centraal. De campagne start op 10 oktober en wordt ondersteund met onder andere tv– en radiocommercials, online en social media-elementen.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.