AFM-boete voor Quotiënt Groep

0

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft op 20 december vorig jaar een bestuurlijke boete van €25.000,- opgelegd aan Quotiënt Groep B.V. Zo heeft de toezichthouder vandaag bekend gemaakt. ,,Deze kredietbemiddelaar heeft geen adequaat beleid gevoerd dat een integere uitoefening van zijn bedrijf waarborgt. Quotiënt Groep bracht consumenten in bijna alle gevallen voor kredietbemiddeling een vergoeding in rekening, die bestond uit bezoekkosten. Dat is verboden”, aldus de AFM.

Financiële dienstverleners mogen voor kredietbemiddeling geen vergoeding van consumenten vragen. Ze ontvangen een doorlopende provisie van de aanbieder, aldus de AFM. ,,De werkwijze van Quotiënt Groep leidde ertoe dat de onderneming voor de kredietbemiddeling niet alleen de doorlopende provisie van aanbieders ontving, maar ook een vergoeding van de consument. Quotiënt Groep heeft geen adequaat beleid gevoerd dat een integere uitoefening van haar bedrijf waarborgt. Quotiënt Groep ging met haar werkwijze onvoldoende tegen dat het bedrijf zelf of zijn werknemers wetsovertredingen begingen die het vertrouwen in haar of in de financiële markten kunnen schaden. Dat moet de bemiddelaar volgens de Wet op het financieel toezicht (Wft) wel doen. De onderneming heeft daarom in de onderzoeksperiode van 1 januari 2011 tot en met 26 oktober 2011 de Wft overtreden.”

De standaard werkwijze van Quotiënt Groep blijkt niet alleen uit de 22 klantdossiers die de AFM heeft onderzocht, maar ook uit verschillende andere documenten gerelateerd aan de bedrijfsvoering. ,,Quotiënt Groep belde consumenten op drie momenten. Tijdens de gesprekken met de consument won de bemiddelaar informatie in en besprak hij de mogelijkheden voor het oversluiten van één of meer bestaande kredieten. Ook diende hij na telefonische goedkeuring van de consument een aanvraag voor het krediet in bij verschillende banken. Zodra er een akkoord was op een aanvraag, werd de consument teruggebeld. Quotiënt Groep maakte vervolgens een afspraak om de aanvraag van het krediet verder af te handelen. Deze afspraak was in de praktijk altijd bij de consument thuis.”

Pas tijdens het bezoek bij de consument thuis, werd de mogelijkheid aan de orde gesteld om verzekeringsadvies te krijgen, zo constateerde de toezichthouder. ,,De consument kon advies krijgen in vijf verschillende verzekeringen. Quotiënt Groep bracht per verzekeringsproduct een bedrag in rekening bij de consument. Daarnaast rekende de onderneming €900,- voor het huisbezoek. Soms werden deze bezoekkosten op basis van een ‘eenmalige korting’ lager vastgesteld. De bezoekkosten worden aangemerkt als vergoeding voor kredietbemiddeling, omdat het huisbezoek de afronding vormde van de kredietaanvraag waarbij de kredietovereenkomst werd getekend. Voor het verzekeringsadvies bracht Quotiënt Groep afzonderlijke kosten in rekening. Dit bevestigt dat de bezoekkosten werden gemaakt voor de kredietbemiddeling. In één van de onderzochte dossiers is geen verzekeringsadvies gegeven, maar zijn wel bezoekkosten in rekening gebracht.”

Voor deze overtreding geldt een basisbedrag van €500.000,-. Het basisbedrag kan worden verlaagd of verhoogd als de ernst of duur van de overtreding, of de mate waarin de overtreding aan iemand te verwijten valt (verwijtbaarheid) daartoe aanleiding geven. Daarnaast houdt de AFM bij het bepalen van de hoogte van de boete rekening met de omvang en de draagkracht van de overtreder. De AFM heeft op basis van de omvang van Quotiënt Groep de boete vastgesteld op €25.000,-.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.