Onafhankelijkheids label voor adviseurs

0

Onafhankelijk advies heeft de toekomst, maar alleen als het belang daarvan voor de consument volledig duidelijk is. Daarom moet er volgens Colinda Rosenbrand, directeur OvFD, een (wettelijk) onafhankelijkheidslabel komen, waarmee de toegevoegde waarde van onafhankelijk advies transparant en eenduidig kan worden neergezet.

Auteur: Colinda Rosenbrand, directeur Organisatie van Financiële Dienstverleners (OvFD)

De woningmarkt heeft zich in 2015 krachtig hersteld en zal naar verwachting in 2016 verder groeien. Positief daarbij is dat ook de concurrentie op de hypotheekmarkt flink is toegenomen. Nieuwe aanbieders vinden hun weg via regiepartijen, die via serviceorganisaties (serviceproviders en franchiseketens) vervolgens ook direct toegang krijgen tot een groot deel van het intermediair.

Het productassortiment stijgt en daarmee de adviesmogelijkheden. Goed onafhankelijk advies wordt belangrijker naarmate het aanbod breder is. Als het assortiment waaruit gekozen kan worden groter is, leidt dit uiteindelijk tot een voor de consument goedkoper en/of beter product. Het is voor een consument dus belangrijk om toegang te krijgen tot meerdere aanbieders. Hij zal hier ook steeds vaker zelf om vragen, want met een paar muisklikken kan iedereen inmiddels vrij gemakkelijk een volledig overzicht krijgen van alle actuele hypotheekrentes. Een consument zal van zijn onafhankelijk adviseur verwachten dat hij hem door het volledige woud aan mogelijkheden gidst en het beste advies geeft. Hier wordt hét onderscheid gemaakt met een adviseur van een directe aanbieder.

Onafhankelijk advies
De OvFD ziet 2016 positief tegemoet. Onafhankelijk advies heeft de toekomst, maar alleen als het belang daarvan voor de consument volledig duidelijk is. Wij vinden dat er een (wettelijk) onafhankelijkheidslabel moet komen, waarmee de toegevoegde waarde van onafhankelijk advies transparant en eenduidig kan worden neergezet. Markttoegang is voor onafhankelijk advies een belangrijke voorwaarde. Serviceorganisaties spelen daarin een cruciale rol. Zij bieden het onafhankelijk intermediair kostenefficiënt toegang tot vrijwel alle (nieuwe) producten.

Steeds meer adviseurs zullen ook strategische keuzes maken voor wat betreft uitbesteding van werkzaamheden en kiezen voor advies. De rol van serviceorganisaties zal in 2016 dan ook verder groeien. Een goede samenwerking tussen onafhankelijk adviseurs en serviceorganisaties zal leiden tot een dominante intermediaire marktpositie en dat is absoluut in het voordeel van de consument!

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.