Concurreren op imago

0

Hoe betrouwbaar bent u voor de buitenwereld? Helaas wordt nog door velen over dit onderwerp te simpel gedacht. Bedenk dat ‘reputatie’ uw meest onderscheidende instrument is. Hoe wilt u herinnerd worden?

Banken en verzekeraars scoren nog steeds matig als het gaat om betrouwbaarheid en vertrouwen. Intermediairs moeten zich niet laten meesleuren, maar zelf keihard werken aan hun eigen goede naam en faam. Imago is belangrijker dan product. Herwinnen van vertrouwen en verbeteren van het imago van de hele branche, betekent dat bij alle klantcontacten ‘het bewijs van goed gedrag’ geleverd moet worden. Klanten zijn niet primair op zoek naar een product, maar naar een betrouwbare adviseur, op wie ze altijd kunnen bouwen en vertrouwen. Verzekeraars zouden eens wat minder met producten moeten ‘etaleren’ en zich meer moeten verdiepen in de positionering van hun intermediairs.

Alle partijen zijn gebaat bij een herkenbaar en professioneel bolwerk van betrouwbare dienstenverleners. Consumenten willen dit waarnemen, ervaren en beleven. Zolang Kassa en Radar aandacht blijven besteden aan woekerpolissen e.d. werkt dit remmend voor eerlijke en oprechte adviseurs. Met regelmaat moeten tussenpersonen klaar staan om klanten uitleg te geven over berichten in de krant. Dit soort verhalen voedt het wantrouwen bij het publiek.

Realiseren directies van maatschappijen zich voldoende dat veel tussenpersonen in de frontlinie staan om onbezoldigd de eerste klappen op te vangen? Herpositionering naar een betrouwbare branche lukt het beste met solide en integere financiële dienstverleners. Zij zijn de beste ambassadeurs om dit met hun medewerkers waar te maken. Verzekeringsmaatschappijen, banken en adviseurs moeten investeren in elkaars imago van dienstbaarheid, oprechtheid en integriteit. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid die verder gaat dan het op websites noemen van ‘onafhankelijke en professionele adviseurs’. Die tijd is voorbij. Een ambassadeur voldoet aan heel andere eigenschappen.

Aart de Lange, directeur van AART zelf  marketingcommunicatie

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.