Alert, innovatief en betrokken

0

Auteur: Richard Weurding, algemeen directeur Verbond van Verzekeraars

Kijk je naar 2015, dan doemen veel vragen op over welke kant de wereld op zal gaan. Niet alleen internationaal-politiek (nieuwe EU-commissie, IS, Rusland) of financieel-economisch (crisis, toezicht), maar ook dichter bij huis: Provinciale Statenverkiezingen, mogelijk nieuw kabinet?

2015 is een jaar van onzekerheden. De maatschappelijke functie en marktmogelijkheden van verzekeraars veranderen, de overheid treedt verder terug, en dus is er nieuwe onzekerheid voor de burger. Die zoekt naar nieuwe mogelijkheden om risico’s af te dekken en doet dat niet automatisch bij verzekeraars. Want het gedeukte vertrouwen is niet zomaar vergeten of hersteld.

Ook voor verzekeraars zijn het dus onzekere tijden. Daarom moeten we de komende tijd vooral flexibel en wendbaar zijn. Verzekeraars zijn de belangrijkste partij waarbij je terecht kunt voor zekerheid tegen financiële risico’s. We vormen een onmisbare schakel in de economie. We verzorgen in belangrijke mate de verzekerde oude dag van miljoenen mensen.

Verzekeraars bieden nog altijd zekerheid en maken het mogelijk dat mensen dingen kunnen doen die ze graag willen doen en ze zijn daarmee een essentiële partner in het maatschappelijk verkeer. En dat willen we blijven.

Digitale ‘schoenendoos’
De sector volgt al een paar jaar het pad van vernieuwing, versterking en innovatie. De belangrijkste elementen daarvan zijn vertrouwensherstel, kostenbeheersing en nieuwe marktkansen. Dat alles onder het motto: de klant centraal.

Het kernpunt van vernieuwen spreekt uit de kernwaarden van de sector: zekerheid bieden, mogelijk maken en maatschappelijk betrokken zijn. Dit alles ook met het doel het vertrouwen in de sector te vergroten.

Voorbeelden zijn het vormgeven van toekomstbestendige pensioenregelingen, inspelen op ontwikkelingen in de arbeidsmarkt en ontwikkelingen op het gebied van (cyber)veiligheid en fenomenen als sharing (Uber, airbnb) en de ontwikkeling van de poliskluis: een digitale ‘schoenendoos’ waarin elke verzekerde al zijn (schade)verzekeringen kan vinden.

Innovatielab
Versterking heeft primair betrekking op de financieel-economische basis van de sector, zeg maar: kostenbeheersing en nieuwe marktmogelijkheden. Alleen op sterke en efficiënt werkende verzekeraars kunnen klant en samenleving duurzaam bouwen.

Innovatie is de toekomstgerichte niche van het beleid. Vanuit het afgelopen jaar ingerichte Innovatielab richt deze niche zich op verkenning en exploratie van de toekomstige risico’s. Ons perspectief bij dit alles is dat we meer kijken vanuit de maatschappelijke vraag naar wat de sector kan.

We denken dus vanuit oplossingen voor de samenleving. Relevantie in de ogen van de klant. Inspelen op technologische veranderingen; belangenbehartiging met een meer maatschappelijke inbedding en oog voor de politieke urgentie. Dat zijn de pin points die centraal staan in 2015. Ze zijn samen te vatten onder de begrippen: alert, innovatief en betrokken.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.