Verdienmodel dienstverleners moet op de schop

0

Het verdienmodel van zakelijke dienstverleners moet worden aangepast om te overleven en op den duur weer te groeien.  Bedrijven in de zakelijke dienstverlening moeten investeren in innovatie en nieuwe bedrijfsmodellen om efficiënter te werken en zich meer te kunnen onderscheiden van concurrenten. Dit concludeert ABN AMRO dinsdag in een rapport.

De winnaars in de zakelijke dienstverlening ontwikkelen nieuwe bedrijfsmodellen waarbij winstmaximalisatie niet langer het belangrijkste uitgangspunt is, concluderen de analisten van de bank. 

De marges staan volgens ABN Amro in bijna de gehele zakelijke dienstverlening onder druk. Dit komt doordat het aantal bedrijven sneller groeit dan de omzet en daarmee de concurrentie sterk toeneemt. In de advocatuur is het aantal kantoren sinds 2003 explosief gestegen met 77%, met name door de groei van het aantal eenmanskantoren. Ook de adviesbranche is een kweekvijver voor startende ondernemers; sinds 2007 groeide het aantal bedrijven met 68%.  

De druk op de marges dwingt dienstverleners om op kosten te besparen en hun efficiency te verbeteren, onder meer door de inzet van IT. Dit gaat echter vaak ten koste van ondersteunend personeel. Deze trend is duidelijk zichtbaar in de advocatuur, accountants en in het bijzonder bij notariskantoren. In 2012 leidde dit tot een volgens het rapport ‘ongekend grote reductie’ van het ondersteunende personeel met 13%.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.