Veel consumenten vinden Private Lease te duur

0

Onder consumenten die zich hebben verdiept in private lease, vindt 59% het maandbedrag vaak te hoog. Dit blijkt uit recent consumentenonderzoek van GfK. Daaruit blijkt ook dat 70% van de Nederlanders die de komende jaren een nieuwe auto overwegen, bekend is met het concept Private Lease.

Onder de Nederlanders die van plan zijn de komende jaren een andere auto te gaan rijden, overweegt 20% Private Lease als financieringsmogelijkheid. In vergelijking hiermee blijft de bekendheid van auto-abonnementen achter, met slechts 15%.

De resultaten zijn gebaseerd op de Lease Based Mobility Monitor van GfK, een grootschalig consumentenonderzoek onder 2.000 Nederlanders. Het onderzoek richt zich op verschillende aspecten van consumentenattitudes met betrekking tot automobiliteit, financiering van auto’s, houding ten opzichte van nieuwe merken en de bekendheid van leaseconcepten. Met name wordt ingegaan op de wensen van consumenten met betrekking tot flexibel rijden, waarbij Private Lease duidelijk naar voren komt als een populaire financieringsmogelijkheid.

Volledig elektrisch niet populair

Wat betreft de keuze voor aandrijflijnen blijkt Nederland nog niet erg warm te lopen voor volledig elektrisch rijden. De benzinemotor blijft de favoriete keuze, met 70% van de consumenten die benzine in hun top 3 hebben staan – tegenover 43% voor Full Electric, gevolgd door de Plug-in Hybrid met 52% in de top 3. Onder potentiële elektrische rijders zorgt het verminderen van aankoopsubsidies bij 51% voor twijfels over de aanschaf, terwijl voor twee derde het verminderen van het wegenbelastingvoordeel invloed heeft op hun overweging om elektrisch te rijden.

Opvallend is ook dat voor 35% van de Nederlanders het land van herkomst een rol speelt bij de keuze van hun volgende auto. Chinese automerken hebben een geholpen bekendheid van 73%, maar de overweging om een Chinees automerk te kopen blijft laag vanwege de onzekerheid over kwaliteit en service. Duitse auto’s (41%) en Japanse auto’s (18%) blijven het meest populair in Nederland.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.