Kifid klachtenloket rentederivaten

0

Het klachteninstituut financiële dienstverlening (Kifid) opent maandag het tijdelijk loket voor de behandeling van geschillen tussen kleine MKB-bedrijven en banken over rentederivaten.

Deze klachtenvoorziening wordt op verzoek van de Nederlandse vereniging van banken (NVB) aan betrokken ondernemers aangeboden.

Klachten kunnen vanaf maandag 26 januari 2015 bij het loket worden neergelegd. Het loket, dat vorig jaar al werd aangekondigd, staat open voor MKB-bedrijven met minder dan 50 werknemers en een omzet of balanstotaal van maximaal 10 miljoen euro. Deze ondernemers kunnen bij het loket terecht als zij de klachtenprocedure bij de bank hebben doorlopen. De vordering mag niet hoger zijn dan 1 miljoen euro.

Het reglement voor dit nieuwe loket is in opdracht van NVB vastgesteld door het Kifid en afgestemd met MKB-Nederland. Banken dragen de kosten voor dit tijdelijke loket. Wel wordt ondernemers een bijdrage van 500 euro gevraagd in de kosten voor de behandeling van het geschil en 1.000 euro bij een hoger beroep. Als de ondernemer in het gelijk wordt gesteld krijgt hij deze kosten weer terug.

Herbeoordeling
Banken werken op dit moment in nauw overleg met de AFM aan een herbeoordeling van de lopende rentederivaten in het MKB. Hierbij wordt bekeken of het product passend is voor de klant en of de dienstverlening en informatieverstrekking bij afsluiten van het derivaat juist zijn geweest. Waar een probleem wordt geconstateerd, zal de bank een oplossing bieden aan de betreffende klant.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.