Intermediair loopt deuk op

0

De invloed van het provisieverbod op het distributielandschap is fors, getuige de inzichten op basis van het eerste kwartaal van 2013.  Volgens GfK kiest de  consument bijvoorbeeld bij het afsluiten van een hypotheek steeds vaker voor de bank.

‘’Inmiddels zijn we bijna een half jaar verder na de invoering van het provisieverbod op 1 januari 2013. We volgen de effecten hiervan op het distributielandschap van financiële producten. Wat zijn de eerste zichtbare effecten op de nieuwe productie, loopt het intermediaire distributiekanaal inderdaad een deuk op en wie spinnen er garen bij? Uit het provisieverbodonderzoek, dat we in de tweede helft van 2012 vooruitlopend op de daadwerkelijke invoering hebben uitgevoerd, valt op te maken dat de consument bij het afsluiten van een hypotheek de voorkeur heeft voor een onafhankelijke adviseur. Maar als blijkt dat dit advies duurder is dan het advies van een (afhankelijke) bank, verschuift de voorkeur vaak naar het bancaire kanaal’”, aldus GfK.

Ook de resultaten van het eerste kwartaal van 2013 zijn inmiddels beschikbaar in het TOF Tracker onderzoek, waarmee we elk kwartaal alles rond de nieuwe productie van verzekeringen in kaart brengen. ‘’De gevolgen van het provisieverbod zijn fors en bevestigen de vermoedens uit het provisieverbodonderzoek van het najaar 2012. Het aantal hypotheken dat bij het intermediair is afgesloten, is gedaald met 7%. Waar in 2012 nog zes op de tien hypotheken via het intermediair zijn afgesloten, is dat in het eerste kwartaal van 2013 nog 56%. Het bancaire kanaal profiteert, distributie via dit kanaal stijgt van 38% naar 41%.’’

Ook binnen de markt van levensverzekeringen is de invloed van het provisieverbod duidelijk zichtbaar. ‘’Het aantal afgesloten levensverzekeringen is licht gedaald ten opzichte van het eerste kwartaal van 2012, maar het distributieaandeel van het intermediair is met maar liefst 16% teruglopen naar 36%. Het bancaire kanaal profiteert, met name binnen de hypotheekgebonden overlijdensrisicoverzekeringen, terwijl de direct writers juist veel terrein winnen bij de andere levensverzekeringen’, aldus GfK.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.