IAK biedt keuzevrijheid in vergoeding zorgverzekering

0

Van de 220.000 klanten met een zorgverzekering bij IAK Verzekeringen in Eindhoven, hebben 140.000 klanten een verzekering waarbij ze zelf de hoogte van een aantal vergoedingen bepalen. Van deze groep heeft bijna 20% de vergoedingen verlaagd. Volgens de verzekeraar is er duidelijk behoefte aan een polis die naar wens kan worden aangepast zonder de kwaliteit van de verzekering te verminderen.

“De zorgverzekering wordt jaarlijks duurder en het wettelijk verplicht eigen risico stijgt. “De zorgverzekering blijft allerlei zaken vergoeden waar de klant niks aan heeft, zoals orthodontie voor ouderen of een brillenvergoeding voor mensen met perfect zichtvermogen”, aldus Hein Tournoy, directeur Zorg bij IAK Verzekeringen.

Trend in de markt is dat men steeds vaker de aanvullende verzekering opzegt. Na onderzoek waarbij duizenden klanten hun mening gaven, is IAK Verzekeringen overgestapt naar een zorgverzekering waar klanten zelf hun aanvullend zorgpakket mogen samenstellen. Hein Tournoy: “Het is niet meer dan logisch dat men in tijden van crisis de aanvullende verzekeringen laten vallen. Maar risico hiervan is dat mensen die het al moeilijk hebben onderverzekerd raken en zelf de klap niet op kunnen vangen waardoor ze in de problemen raken. Wij vonden dat geen goede ontwikkeling en zijn gaan kijken naar een alternatieve constructie waar de klant baat bij heeft.”

Van de 49.000 wijzigingen op de aanvullende verzekeringen zijn ruim 11.000 een uitbreiding en 38.000 een beperking van de vergoeding.
• 4,7% breidde de fysiotherapie vergoeding uit tegenover 27% die hem beperkte.
• 5,3% breidde de alternatieve zorg vergoeding uit tegenover 35% die hem beperkte.
• 15% beperkte de vergoeding voor orthodontie (verhoging van deze optie was niet mogelijk).
• 13% voegde juist een brillen en lenzen vergoeding toe. Hiervan koos bijna 3% voor een goedkoper aanvullend zorgpakket, maar behield dankzij deze constructie de vergoeding.

Een verzekering die niet aansluit op de behoeften van de klant heeft volgens IAK tegenwoordig geen lang bestaansrecht meer. IAK denkt dat het een kwestie van tijd is voordat er meer verzekeraars op deze dienstverlening overstappen. Alleen de wijze waarop hier invulling aan gegeven wordt zal verschillen. Naast IAK is er dit jaar PNOzorg en Bewuzt (VGZ) bijgekomen met een soortgelijke constructie. FBTO heeft zoiets al enige tijd. IAK zegt zich te onderscheiden van de eerder genoemde namen door de grootste keuzevrijheid op specifiek vergoedingsniveau te bieden en tegelijkertijd keuzes simpel te houden zodat een “verkeerde keuze” vrijwel niet mogelijk is.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.