Geef klant een grotere rol als hij dat wil

0

Consumenten willen (een deel van) het werk dat met advies samenhangt zelf uitvoeren. Die ontwikkeling gaan we als branche in 2016 niet langer bestrijden, maar juist omarmen. En daarmee ombuigen van bedreiging naar kans.

Dat schrijft Wesley van ’t Hof, algemeen directeur Hoffelijk Financieel, in zijn visie op 2016 voor de InFinance special Visies & Kansen 2016.

“Wat is het belangrijkste dat je je klanten te bieden hebt? Financiële zekerheid en rust. Er is echter vrij veel voorwerk, bewustwording en inventarisatie nodig om de best passende financiële oplossing aan je klant te kunnen adviseren. En daar hangt een stevig prijskaartje aan. Té stevig, in de ogen van veel consumenten.

Er zijn daarom nogal wat consumenten die advies mijden. Ze zien er simpelweg de toegevoegde waarde niet (genoeg) van. Deze consumenten willen (een deel van) het werk dat met advies samenhangt zelf uitvoeren. 

Van bedreiging naar kans
We gaan als branche deze ontwikkeling niet langer bestrijden, maar juist omarmen. En daarmee ombuigen van bedreiging naar kans. Dat vraagt wel om een aantal innovaties. Rekentools, inventarisatietools en daaruit voortvloeiende informatie en communicatie die nog veel specifieker zijn gebaseerd en afgestemd op de unieke klantsituatie. En voor die klant dus laagdrempelige toegang tot deze tools.

Resultaat? Eerder (en beter!) begrip van de eigen financiële positie en van mogelijke consequenties van gemaakte keuzes, al vóórdat jij als adviseur samen met je klant naar de uiteindelijke eindoplossing toewerkt. Daar zitten voor adviseurs zelf natuurlijk ook efficiencyvoordelen aan vast!

Toegevoegde waarde
Let wel, het traject dat ik hier schets, kent overall een lagere prijs. Dat is ook precies het punt waarmee je veel consumenten die nu überhaupt geen adviseur inschakelen kunt winnen. De klant betaalt, afhankelijk van de hoeveelheid werk die hij zelf wil doen, minder voor het traject. En jij bent degene die hem op die mogelijkheid wijst, van de juiste tools voorziet en verder door het proces begeleidt.

De uren die jij er vervolgens als specialist aan besteedt en de toegevoegde waarde die je daarmee biedt, zijn een hoger tarief waard. Voor je klant een goed advies tegen lagere kosten en voor jou een hoger inkomen. Iedereen wint!”

Artikel aangepast d.d. 19-11

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.