Detailhandelsomzet 4,4% hoger in maart

0

Uit cijfers van het CBS blijkt dat de omzet van de detailhandel in maart verder is gestegen. Ook het verkoopvolume lag hoger. De foodsector trok duidelijk de kar.

De omzet in de detailhandel liet in maart een stijging van 4,4% zien. Vorige maand bedroeg de stijging op jaarbasis 4,3%. Het verkoopvolume lag 3,6% hoger. Vorige maand bedroeg de stijging 3,5%. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online 16,7% meer omgezet. De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in maart.

CBS

Food groeit harder dan non-food

De omzet van de winkels in non-food groeide in maart met 2,6%. Het volume kwam 1,9% hoger uit dan een jaar eerder. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, de winkels in schoenen en lederwaren en de winkels in meubels en woninginrichting realiseerden in maart de grootste omzetstijging. Ook de omzet van de winkels in recreatie-artikelen, de winkels in consumentenelektronica en witgoed en van de drogisterijen was hoger dan een jaar eerder. De omzet van de kledingwinkels bleef nagenoeg gelijk.

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in maart 4,1% meer omgezet dan in maart 2018. Het verkoopvolume groeide met 3,2%. De omzetgroei is volledig toe te schrijven aan de supermarkten. De omzet van de speciaalzaken kromp. Ook het verkoopvolume was bij de supermarkten hoger en bij de speciaalzaken lager dan een jaar eerder.

CBS

Sterke stijging online omzet

De online omzet was in maart 16,7% hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 13,7% meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 21,6%. De groeicijfers voor de online omzet leggen in lijn met die van februari.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Avatar