Bedrijfsleven vertrouwt banken niet langer

0

57 Procent van de Nederlandse managers denkt dat hun bank ze meteen als klant laat vallen zodra ze meer winst kan maken. Dat blijkt uit onderzoek van Management Team.

De Nederlandse managers geven hun financiële dienstverleners als rapportcijfer een 5,0. Vorig jaar was dat nog een 7,2. Het vertrouwen tussen bedrijven en banken lijkt te zijn verdwenen. Met de stelling ‘Mijn bank staat me bij als ik haar nodig heb’, is slechts 22 procent het eens.

Elk jaar doet MT onderzoek naar de banken en andere financiële dienstverleners. Dit jaar werd de vragenlijst ingevuld door 944 respondenten, waarvan 90 procent leidinggevenden. Tweederde van de respondenten is (mede-)beslisser over het inhuren van financiële dienstverleners.

Onderdeel van het onderzoek was de open vraag: ‘Welk advies zou u de Nederlandse bankiers willen meegeven?’ Bijna 800 managers vulden een antwoord in.

De adviezen die deze zakelijke klanten geven, leest als een collectie van diepe frustratie over het gedrag van de banken. ‘De cultuur bij de banken is autistisch.’ ‘De bank zegt: “Wij zijn er voor de klant”, tot het even iets minder gaat, dan worden alle juridische listen uit de kast gehaald.’ ‘Wees eerlijk’ (76 x) ‘Laat de arrogantie los.’ (7 x) ‘Stop met graaien.’ (18 x) ‘Stel de klant centraal’, ‘Denk mee met de klant’, etc. (220 x).

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.