Heb je nog wel een hypotheekadviseur nodig?

0

De rol van de hypotheekadviseur is de laatste tijd aan het veranderen onder invloed van automatisering en regelgeving en dat heeft gevolgen voor zowel de consument als de adviseur. De adviseur wordt uitgedaagd nog meer in zijn adviserende rol te gaan zitten.

De hypotheekadviseur zal het meer moeten hebben van zijn mensenkennis en human touch en/of zich toespitsen op de complexere cases om nog verschil te kunnen maken.

Er is momenteel de nodige ophef over de huizenmarkt die dreigt vast te lopen. De markt is zoals dat heet ‘oververhit’, hij ‘kookt droog’. Er is veel meer vraag dan aanbod, vooral in de grote steden. De Nederlandsche Bank (DNB) heeft onlangs een rapport over de woningmarkt gepubliceerd. Volgens DNB zijn er geen aanwijzingen voor een kredietgedreven zeepbel, omdat steeds meer kopers de koop van een woning financieren met eigen geld dus zonder hypothecaire banklening. Maar de meeste Nederlanders financieren hun huis nog steeds gewoon met een hypotheek en vragen daarbij advies aan hun hypotheekadviseur. De rol van die hypotheekadviseur is de laatste tijd aan het veranderen onder invloed van automatisering en regelgeving.

Zelf online afsluiten

Volgens de Consumentenbond zijn er verschillende redenen om wel of niet een adviseur in te schakelen. De kosten van hypotheekadvies lijken misschien hoog, maar met een goed advies heeft de consument die kosten zo terugverdiend. Bovendien zijn de gevolgen van een verkeerde keuze desastreus. Hoewel de kosten voor advies en bemiddeling fiscaal aftrekbaar zijn, kiezen steeds meer mensen er toch voor om hun hypotheek zelf online af te sluiten, zonder advies dus. Steeds meer bemiddelaars en sommige geldverstrekkers bieden dit aan. Deze bemiddelaars kunnen dit doen, omdat een groot deel van hun adviesproces geautomatiseerd is.

Hoe dat in zijn werk gaat heeft alles te maken met de platformeconomie waarin met behulp van machine learning, analyticstechnieken en artificial intelligence administratieve processen worden vereenvoudigd en versneld.

Adviserende rol

Voor financiële dienstverlening zoals hypotheekverstrekking kan dit uitstekend werken. Doorgaans is er veel contact tussen de consument en de hypotheekadviseur omdat er veel documenten moeten worden overlegd, zoals loonstroken, WOZ-waardes, notariële stukken en ga zo maar door. Daarnaast moeten hypotheekrentes van verschillende aanbieders inclusief alle voorwaarden met de bekende kleine lettertjes vergeleken worden. Dat dit een hoop rompslomp oplevert en veel tijd vergt moge duidelijk zijn. Door het grootste deel van dit proces te automatiseren wordt veel tijd gewonnen en dus geld bespaard voor de consument, en wordt de adviseur uitgedaagd nog meer in zijn adviserende rol te gaan zitten.

Hoewel de kosten voor advies en bemiddeling fiscaal aftrekbaar zijn, kiezen steeds meer mensen er toch voor om hun hypotheek zelf online af te sluiten.

Zijn rol wordt puur adviserend en een stuk minder administratief. Het opvragen van offertes en tarieven wordt via een platform immers een stuk eenvoudiger. De hypotheekadviseur zal het dan ook meer moeten hebben van zijn mensenkennis en human touch en/of zich toespitsen op de complexere cases om nog verschil te kunnen maken. Aan de cijfertjes zal het niet meer liggen.

Hypotheek binnen een week

Op deze manier is het zelfs mogelijk een hypotheek binnen een week te krijgen. Met de overspannen huizenmarkt is dat geen overbodige luxe, want er zijn voor een leuke woning vaak meerdere kapers op de kust en als je niet snel de financiering van je huis rond krijgt, vis je achter het net. In slechts één week bekijkt de financiële dienstverlener wat de financiële mogelijkheden van een klant zijn en zorgt er samen met de klant voor dat er razendsnel een getekende hypotheekofferte ligt.

Dit neemt veel onzekerheid bij de klant weg. Voorheen bleef deze soms maanden in het ongewisse over de financiering van het droomhuis. Daarom verwacht ik dat steeds meer mensen gebruik gaan maken van dienstverleners die een hypotheek binnen één week kunnen aanbieden. De rest kan niet achterblijven bij deze concurrentie. Zo brengt deze ontwikkeling de gemoederen in de hypotheekmarkt weer aardig in beweging.

Deel dit artikel


Deel dit artikel

Over de auteur

Dingeman Leijdens

Dingeman Leijdens is CEO en oprichter van TJIP (o.a. Meetingpoint en vergelijkingsplatform MAS). TJIP levert digitale frontoffice oplossingen waarmee banken, verzekeraars en hypotheekaanbieders in Nederland sneller, slimmer, efficiënter en eenvoudiger kunnen werken.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten