MKB worstelt met toenemend verzuim en duurzame inzetbaarheid

0

Hoera! De economie trekt aan, er is weer meer werk en dus ook meer werkenden in de BV Nederland. Echter, met name voor het MKB, zit aan deze zonzijde ook een schaduwzijde. De verzuimcijfers stijgen weliswaar licht maar vooral de duur van het verzuim neemt flink toe. De verwachting is dat deze trend in 2019 verder zal doorzetten.

De oorzaken van dit stijgende verzuim zijn zeer divers. Een voor de hand liggende is; het gaat weer goed, men is minder bang om zijn/haar baan te verliezen en meldt zich sneller ziek.

Voor langdurig verzuim is dit geen noemenswaardige oorzaak. Daar zie je heel andere oorzaken. Bijvoorbeeld, digitalisering en nieuwe technologie waardoor ouderen niet kunnen of willen meekomen in hun werk.

De werk-privébalans is voor zowel jongeren als ouderen een issue. Jongeren hebben moeite om niet door te schieten in hun werk. Ouderen krijgen steeds vaker te maken met mantelzorgtaken waardoor ze psychologische én werkdruk ervaren.

Helpende hand

Nationale-Nederlanden helpt samen met haar adviseursnetwerk de MKB-ondernemer met deze verzuimproblematiek. Niet alleen reactief als medewerkers al (langdurig) ziek zijn, maar vooral ook preventief.

Hoe? Voor brancheorganisaties als Landelijke Huisartsen Vereniging en de Koninklijke Horeca Nederland zijn er Verzuimlokketten ingericht waar de ondernemer met vragen terecht kan. Casemanagers helpen de ondernemer met het begeleiden van hun zieke werknemer.

Daarnaast gaan we ook met ondernemers in gesprek om te kijken hoe zij hun ‘menselijk kapitaal’ gezond kunnen houden. Hiervoor is een speciaal team opgericht binnen Nationale-Nederlanden met duurzame inzetbaarheidsconsultants en -specialisten. Zij trekken samen met de adviseurs op om werkgevers te helpen met hun vitaliteits- en verzuimbeleid.

Gemak bieden

Deze maatregelen zijn op de menskant en de lange termijn gericht. Op de korte termijn is de MKB-er geholpen met gemak. Dus eenvoudiger processen, snelle schade-uitkering en praktisch advies in het verzuimtraject. Ook hier maakt Nationale-Nederlanden in 2019 een verbeterslag waar de adviseur direct en de eindklant indirect profijt van heeft.

Kortom, trend of, misschien liever gezegd, thema voor 2019 voor Nationale-Nederlanden en haar adviseursnetwerk is: samenwerken en in dialoog zijn. Alleen dan kunnen we het verzuim en daarmee de schadelast voor het MKB structureel aanpakken.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Fred Toussaint

Fred Toussaint is directeur Inkomen Collectief bij Nationale-Nederlanden.