Forse stijging faillissementen in Nederland

0

Het aantal faillissementen in Nederland stijgt over heel 2024 fors met naar verwachting 31%. Volgens kredietverzekeraar Atradius betreft dit een inhaalslag van de coronaperiode en zal de situatie in 2025 weer stabiliseren.

Eén van de redenen die wordt genoemd voor de hoge faillissementscijfers is de kwakkelende economie. Bedrijven kampen met hoge kosten, waardoor zowel hun liquiditeit als winstmarges onder druk staan. Bovendien moeten zij de tijdens de coronapandemie uitgestelde belastingverplichtingen aflossen, wat de druk verder vergroot.

Theo Smid, senior econoom van Atradius, nuanceert de stijging van het aantal faillissementen enigszins: “Een toename van 31% lijkt hoog, maar eigenlijk komen we met deze stijging weer terug op het niveau dat vóór de coronapandemie normaal was. We verwachten dan ook dat de stijging zal afzwakken tot 7% in 2025. Het totale aantal faillissementen in Nederland, met een verwachte 4.700 in 2024 en meer dan 5.000 in 2025, is nog altijd een stuk lager dan het recordaantal van 12.500 in 2013. In faillissementsniveaus doen we het ten opzichte van de ons omringende landen niet slecht. Dat neemt niet weg dat er zorgen zijn over de problemen in de Duitse economie, die Nederland uiteindelijk ook kunnen raken.”

Solar en e-bikes

Vooral in de sectoren vervoer en opslag, horeca en de bouw is het aantal faillissementen in 2024 aanzienlijk hoger dan in 2019, het jaar voor de pandemie. Atradius ziet het aantal faillissementen in het bijzonder toenemen in de solar-sector en de (elektrische) fietsbranche.

“De solar sector blijkt kwetsbaar voor mogelijke overheidsmaatregelen. Zo heeft het voornemen om de salderingsregeling per 1 januari 2027 in te trekken al tot faillissementen geleid wat op zijn beurt ook weer leidt tot meer insolventies in de installatietechniek. Daarnaast kunnen bedrijven in de problemen komen door de maatregel dat warmtepompen per 2026 niet langer verplicht worden gesteld en dat kan eveneens tot meer faillissementen leiden”, zegt Edwin Kuhlman, Hoofd Risicoacceptatie van Atradius Nederland. “De fietsbranche heeft te maken met overcapaciteit, grote voorraden en veel concurrentie. Er zijn in de afgelopen jaren veel nieuwe merken op de markt gekomen, in het bijzonder e-bikes. Na de enorme piek tijdens de coronacrisis viel de vraag min of meer stil, terwijl nog veel bestellingen werden geleverd. Daarnaast heeft een aantal merken ook met grote kwaliteitsproblemen te kampen. Op overheidsgebied zal de discussie rondom fatbikes ongetwijfeld ook impact gaan hebben.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.