Sander Kernkamp: ‘De toekomst van het bankverzekeren’

0

Met wisselende populariteit hebben banken en verzekeraars elkaar de afgelopen decennia opgezocht. De intentie hiervoor was voor beide partijen het behalen van synergievoordelen. Maar het enthousiasme verdween toen kosten- en kapitaalvoordelen uiteindelijk bleken tegen te vallen en de verplichte splitsing tussen banken en verzekeraars een feit werd.

Vandaag de dag is bankverzekeren in een hernieuwde vorm helemaal terug. De klant vraagt erom en vindt het niet meer dan logisch dat de digitale bank een totaalaanbod biedt van bank- en verzekeringsproducten, op zowel het bankplatform als in de app. Ook aanvullende diensten en producten zoals cybersecurity en juridische hulpverlening worden online aangeboden.

De hernieuwde interesse van banken wordt niet alleen gestimuleerd door de ‘digitale klant’ maar ook door het besef dat schade aan een bedrijf of de persoonlijke bezittingen, belangrijke factoren zijn in de continuïteit van de gezonde financiële huishouding. Immers, een niet gedekte schade aan de auto brengt de mobiliteit van een klant in gevaar.

Een afgebrand bedrijfspand waar het schadeherstel lang op zich laat wachten kan faillissement tot gevolg hebben. Leningen worden niet meer terugbetaald en een verstoorde bankrelatie is het gevolg. Dat wil zowel de klant als de bank niet.

De klant vraagt dus optimaal gemak. Voor klant en bankverzekeraar is schade daarmee het moment van de waarheid. Als je het goed doet, is de klantwaardering hoog en de relatie blijvend. De klant wil de schadeafhandeling het liefst digitaal, alles eenvoudig te raadplegen in de app, wijzigingen online doorvoeren: het zijn de minimale eisen van een klant. Maar als het erop aankomt moet het ook persoonlijk zijn bij emotionele schade zoals bij een botsing, inbraak of repatriëring.

Kansen genoeg voor de hernieuwde bankverzekeraar en voldoende stimulans om het tailorfit voor de klant te maken. Klopt het niet helemaal, dan is de klant snel de deur uit op weg naar het volgende loket, het intermediair op de hoek.

Deze column verscheen eerder in e-InFinance Kansen & Visies 2020.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Sander Kernkamp

Sander Kernkamp is CEO van ABN Amro Verzekeringen.