Met actief klantbeheer maak je het verschil voor je klanten. En soms levert het ook een tevreden schoonmoeder op, schrijft Michiel van Vugt, voorzitter van de Stichting Actief Klantbeheer.
“Laat je klant niet zitten, maar help!”
Een aantal jaar geleden vertelde mijn schoonmoeder dat ze haar baan als apothekersassistente steeds zwaarder begon te vinden. Het contact met klanten was leuk, maar het doorlopend staan en reiken naar hoge lades begon zijn tol te eisen. Ze kreeg steeds meer fysieke klachten en keek op tegen de laatste paar jaar tot haar pensioen.
We kwamen in gesprek over haar adviseur. “Jullie hebben toch een hypotheekadviseur? Kan die niet helpen?” Deze adviseur belde wel maar alleen als er in de hypotheek iets moest veranderen. Verder hoorde ze nooit iets.
Via mijn netwerk heb ik een actieve financieel adviseur geïntroduceerd die graag doorlopend met klanten contact houdt. Het bleek al snel dat door een aanpassing in de hypotheek, het eigen vermogen en de pensioenmogelijkheden eerder stoppen met werken mogelijk was. En dus kon mijn schoonmoeder 1,5 jaar eerder stoppen met werken met nauwelijks minder inkomen! Een mooi voorbeeld hoe de rol van de financieel adviseur is en hoe mooi was het geweest als haar eigen hypotheekadviseur deze rol had opgepakt.
Gelukkig zie ik vandaag de dag steeds meer hypotheekadviseurs die kiezen. Ze kiezen voor de klant en zichzelf, waarbij de keuze simpel is; meer klantcontact. De redenen die ik hoor voor deze keuze zijn wisselend, maar zijn te vatten in deze drie hoofdthema’s.
- Leuk. Het is leuker, want er ontstaat een diepere klantrelatie.
- Klantbelang. Het is goed voor de klant, want klanten krijgen veel meer inzicht in hun financiële mogelijkheden.
- Verdienmodel. Het levert een goed inkomen op dat ook nog eens bestendiger is, waarbij de noodzaak om te jagen op nieuwe klanten afneemt.
Al jaren hebben we het over actief klantbeheer en er zijn genoeg redenen te noemen waardoor het nog niet volledig omarmd lijkt te zijn. Geen gegevens, geen tijd, klanten willen niet, geen verdienmodel, geen puntje, puntje, puntje. Toch is het mooi om te zien dat het dus steeds vaker ook anders gaat.
Actief klantbeheer betekent dat de financieel adviseur niet afwacht tot de klant belt met een vraag, maar zelf initiatief neemt. Regelmatig contact zoeken, ontwikkelingen delen die relevant zijn voor de klant, en helder uitleggen wat deze veranderingen betekenen voor hun financiën – dat is wat de klant nodig heeft. Het gaat om vertrouwen, om een langdurige relatie waarin de klant weet dat hij er niet alleen voor staat.
Kortom, in tijden van verandering is de taak van de financieel adviseur belangrijker dan ooit. Laat je klant niet zitten, maar help! Met actief klantbeheer toon je dat je betrokken bent, dat je zorgt voor rust en zekerheid, en dat je altijd klaarstaat om te helpen. Zo maak je het verschil – juist nu.
En wie weet krijg je zomaar een tevreden schoonmoeder!
Deze column werd eerder gepubliceerd in de InFinance-special Kansen & Visies 2025.
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.