
Groei, efficiëntie en duurzaamheid zijn de hoofdthema’s voor NN Retail Schade & Zorg, stelt directeur Maaike van Beijsterveldt. Vol inzetten op verdere digitalisering vormt daarbij de leidraad.
“Dit betekent niet dat het klantcontact afneemt en minder persoonlijk wordt”
Groei, efficiëntie en duurzaamheid zijn de hoofdthema’s voor NN Retail Schade & Zorg. Ik ben van mening dat wij, als verzekeringssector, een impactvolle rol kunnen spelen in het tegengaan van de klimaatverandering. Mijn collega Jane Gabriël staat hier stil hoe wij steeds grotere stappen zetten in bijvoorbeeld duurzaam schadeherstel.
Binnen de retailmarkt zien we volop groeimogelijkheden. We zien ook toenemende concurrentie vanuit niet alleen de klassieke verzekeraars maar ook vanuit nieuwe toetreders. Een concurrerende prijs in combinatie met een heldere propositie voor de klant is daarom zeer belangrijk. Om die prijs aan te kunnen bieden, is het belangrijk dat je zo efficiënt mogelijk opereert. Daarom is vol inzetten op verdere digitalisering de leidraad.
Dit betekent niet dat het klantcontact afneemt en minder persoonlijk wordt. Juist niet! Ik geloof dat klantcontact niet meer alleen vanuit het callcenter plaatsvindt, maar vanuit het hele bedrijf. Met selfservice- mogelijkheden en chatbots kan je niet alleen efficiëntere processen neerzetten, maar ook op andere manieren persoonlijk contact maken met klanten en daarmee meer waarde creëren voor klant en bedrijf.
Bedrijven uit de productsector zijn hier een goed voorbeeld van. Mijn ambitie is om een gelijke klantervaring te bieden, ondanks dat wij producten aanbieden die klanten nooit hopen te gebruiken. Als het dan toch nodig is om je schade- of zorgproduct te gebruiken is mijn doel dat het empathisch, juist en snel verloopt. Daarmee gaat voor mij de investering in digitalisering om efficiënter te werken en klantervaring te verbeteren hand in hand.
Door de drie thema’s iedere dag te omarmen, kan ik – samen met alle collega’s van Retail, Schade & Zorg – iedere dag het bedrijf en wellicht ook onze sector een beetje beter maken en vandaag, morgen én overmorgen waarde toe blijven voegen. Oftewel: mensen helpen zorgen voor wat zij écht belangrijk vinden.
Deze column werd eerder gepubliceerd in de InFinance-special Kansen & Visies 2024
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.