Groei, digitalisering en duurzaamheid versterken elkaar

0

De branche maakt mooie stappen in de transitie naar een duurzamere samenleving, signaleert Jane Gabriël, Manager Marketing en Distributie, Nationale-Nederlanden Schade Intermediair. En daarmee ook naar meer digitalisering én groei.

We zitten al een aantal jaar in de transitie naar een duurzamere samenleving en ik zie nu ook echt mooie stappen vanuit de branche. Goede ontwikkeling want ik ben ervan overtuigd dat wij een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de verduurzaming van onze samenleving.

Een sprekend voorbeeld is het Duurzaam Schadeherstel, wat steeds meer verzekeraars aanbieden. Hierbij is de klant snel geholpen en de verzekeraar wordt genoodzaakt om efficiënt te werken. Zo dragen wij bij aan verduurzaming van de samenleving en kunnen kosten worden bespaard. Er hoeft geen expert meer in een auto te stappen om de schade te bekijken maar de hersteller gaat direct aan de slag.

Vanuit de aandacht op verduurzaming is de brug goed te slaan naar digitalisering. Door de aandacht op verduurzaming zijn het aantal fysieke poststukken vanuit verzekeraars bijvoorbeeld drastisch verminderd.

Maar digitalisering draagt natuurlijk ook enorm bij aan meer efficiency in de gehele keten. We zijn in staat om een aantal randvoorwaardelijke processen veel sneller en gemakkelijker uit te voeren. Door de besparing die dit oplevert ontstaat er ruimte om te kunnen focussen op groei in de portefeuilles.

De afgelopen jaren groeide het premievolume in de gehele schademarkt en ook voor de komende jaren ligt deze verwachting er. Hier liggen uiteraard een aantal factoren aan ten grondslag, maar ik zie dat ook verduurzaming kan bijdragen aan groei. Verzekeraars worden genoodzaakt om na te denken over het verzekeren van nieuwe risico’s. Natuurlijk gaat de verdere digitalisering bijdragen aan het mogelijk maken van groei in de portefeuilles. Hoe gemakkelijker processen worden gemaakt hoe sneller klanten en adviseurs voor een verzekeraar kiezen.

Het aantal advieskantoren daalt minder hard dan verwacht. Gelukkig zien we nog voldoende starters toetreden. Hét bewijs dat particulieren en ondernemers zich nog graag laten adviseren. Ook het nog steeds groeiende aantal ondernemers biedt ruimte voor groei in de schademarkt.

Deze column werd eerder gepubliceerd in de InFinance-special Kansen & Visies 2024

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Jane Gabriël

Jane Gabriël is Manager Marketing en Distributie bij Nationale-Nederlanden Schade Intermediair.