Column: Op zoek naar de Spotify en Airbnb van hypotheken

0

Als ondernemer is het zaak vooruit te kijken. Juist wanneer je je business op orde hebt, en zaken soepel lopen, is het de hoogste tijd voor de volgende stap, schrijft Marisa Lodewijks, directeur Ingage Franchise.

“Als branche benutten we nog onvoldoende de vele technologische mogelijkheden”

Waar ontwikkelt de samenleving zich naartoe? Welke behoeften hebben mensen over 5 of 10 jaar? Dit zien, begrijpen en op inspelen is voor mij de basis van ondernemerschap. Klinkt simpel maar ik weet als directeur van een franchiseorganisatie dat het niet altijd makkelijk is. Het is balanceren tussen teren op huidige successen en risico nemen.

De pioniers met execution only

Soms vraag ik mij af of wij in de financiële branche wel voldoende ons nek uit durven te steken.

Echt baanbrekende stappen durven te nemen. Wij kennen tenslotte geen disruptieve businessmodellen als Spotify, Google Maps, Airbnb of Uber. Deze organisaties hebben creatief ingespeeld op behoeftes van consumenten. Ze hebben producten en diensten gecreëerd die eenvoudig, toegankelijk en betaalbaar zijn. En totaal anders dan we al kenden. Los van of je het eens bent met de werkwijze van deze partijen, vraag ik me af of wij als financieel dienstverleners tot dergelijke innovaties in staat zijn. In hoeverre kunnen wij zo denken?

We proberen het wel, maar omarmen het (nog) niet echt

Natuurlijk kennen wij wel wat vernieuwingen. Er zijn diverse proefballonnen de lucht ingegaan. Neem nou de lancering van execution only bij hypotheken enkele jaren geleden. Dit was echt een innovatieve ontwikkeling. Of het goed was voor de klant, daar waren vraagtekens bij, maar de intentie was positief: laagdrempelige toegang tot hypotheken, snel, digitaal, betaalbaar.

Maar wat bleek: de klant zélf was niet toe aan dit concept. Of beter gezegd; nóg niet toe aan dit concept. Menig onderzoek onderschrijft dat de meerderheid van consumenten bij hypotheekadvies behoefte heeft aan de begeleiding van een financieel adviseur. Maar laat ons dat niet in slaap sussen. Ik ben ervan overtuigd dat er binnenkort een generatie voor de deur staat die daar fundamenteel anders over denkt. Die de digitale mogelijkheden in combinatie met verdergaande AI-potentie zal omarmen. Laat het concept van execution only daarom een spiegel voor onze branche zijn.

“Laat het concept van execution only een spiegel voor onze branche zijn”

In de spiegel kijken

Als directeur van Ingage Franchise met 265 vestigingen in Nederland, geloof ik als geen ander in de waarde van financieel advies. Maar ik geloof óók dat we als financieel adviseurs niet hardnekkig dezelfde keuzes kunnen blijven maken. We moeten onszelf blijven uitdagen en opnieuw blijven uitvinden. Want anders kunnen we worden ingehaald door nieuwe partijen. En technologie kan de kwaliteit van het advies en beheer verbeteren.

Als branche benutten we nog onvoldoende de vele technologische mogelijkheden die we ten faveure van de klant én de adviseur kunnen inzetten. En dat terwijl we hebben bewezen het echt te kunnen: De digitalisering van administratieve processen, het ontwikkelen van klantomgevingen, het gebruik van brondata zijn mooie voorbeelden daarvan. Maar jongens, wat heeft het veel voeten in de aarde gehad voordat dit van de grond kwam. En waarom? Zijn we laks omdat het toch wel goed met ons gaat? Of was het de ingewikkelde wetgeving die innovatie in de weg zat?

Het antwoord zal in het midden liggen. Aan ons om innovatie te blijven aanjagen. Om buiten de gebaande wegen te denken. Ik kijk er nu al naar uit om de vele mogelijkheden van ChatGPT en AI nog meer in ons voordeel te laten werken. En zo zijn er nog vele andere mogelijkheden. Ik wil graag grote stappen met elkaar zetten. Omdat het kan, en omdat het moet. We kunnen niet achterblijven. Wie durft met me mee?

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Marisa Lodewijks

Marisa Lodewijks is directeur van Ingage Franchise.