Met op maat gesneden collectieve verzekeringen kunnen de grote zorgverzekeraars zich meer van elkaar onderscheiden. Dat blijkt uit gezamenlijk onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).
Onderzocht is in hoeverre de vier grote zorgverzekeraars ruimte hebben om met elkaar te concurreren en deze ruimte ook benutten. De onderzoekers hebben gekeken naar de prikkels en mogelijkheden voor de zorgverzekeraars om zich van elkaar te onderscheiden.
Collectieve verzekeringen
Verzekeraars kunnen zich meer van elkaar onderscheiden door in collectieve verzekeringen gericht aandacht te hebben voor zorgkwaliteit en/of preventie. Hiervoor is veel minder ruimte bij de individuele verzekeringen, omdat verzekerden daar vooral op premie en keuzevrijheid letten.
Veel van de bestaande collectieve verzekeringen bieden volgens het onderzoek nu geen op maat gesneden zorg, maar slechts een prijsvoordeel. Dat terwijl bijna zeventig procent van de verzekerden is aangesloten bij een collectief, bijvoorbeeld via de werkgever of gemeente.
Verbeteren dienstverlening
Behalve een focus op meer maatwerk kunnen zorgverzekeraars ook hun dienstverlening verbeteren. Bijvoorbeeld door actiever hun verzekerden te benaderen voor zorgbemiddeling of zorgadvies. “Zorgverzekeraars ervaren van verzekerden of de maatschappij weinig prikkels om hierin te investeren. Veel verzekerden weten ook niet dat zorgverzekeraars deze diensten aanbieden”, aldus de onderzoekers.
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.