‘Veiligheidssoftware auto’s verdient meer aandacht’

0

De adoptie van Advanced Driver Assistance Systems (Adas) in auto’s zou hoger op de agenda moeten staan van verzekeraars en leasemaatschappijen. Volgens Aon realiseren zij zich nog onvoldoende wat het effect is van deze veiligheidssoftware op de verkeersveiligheid en (auto)mobiliteitskosten.

Volgens risico- en verzekeringsadviseur Aon is momenteel nog slechts 4% van het Nederlandse wagenpark uitgerust met Adas, zoals Adaptive Cruise Control, autonome remsystemen, Blind Spot detection en Lane Keeping Assist Systems.

Niet alleen weggebruikers zelf zijn gebaat bij een betere verkeersveiligheid. Een grootschalige toepassing van Adas zou volgens Aon ook veel schade voorkomen voor verzekeraars en werkgevers. Die laatste zien hun mobiliteitskosten nu nog jaarlijks stijgen als gevolg van hogere (auto)verzekeringspremies en aanzienlijke kosten door de uitval van medewerkers als gevolg van (ernstige) verkeersongevallen.

Als zo’n werknemer na twee jaar nog steeds gedeeltelijk of volledig maar niet duurzaam arbeidsongeschikt is, blijft de werkgever nog maximaal tien jaar financieel voor hem of haar verantwoordelijk. De totale kosten kunnen dan oplopen tot meer dan 200.000 euro, mede afhankelijk van het salaris van de betrokken werknemer.

De nieuwe autogordels

Om het nut van Adas te tonen, rijdt op initiatief van Aon een konvooi van zes semi-zelfrijdende auto’s op woensdag 13 juni over de openbare weg van Groningen via Helmond naar Rotterdam met gebruikmaking van deze comfort- en veiligheidssystemen.

“Iedereen is gebaat bij Adas en heeft daarin een eigen rol en verantwoordelijkheid,” vertelt Evert-Jeen van der Meer, Industry Director Automotive bij Aon. Hij vindt dat de auto-industrie het eerst aan zet is om bestuurders zorgvuldig te informeren over Adas.

“Automobilisten voelen zich nog teveel testrijder als ze met dit soort systemen de weg op gaan. Deskundige voorlichting ontbreekt vaak. Pas wanneer auto’s standaard voorzien zijn van veiligheidsfuncties zoals autonoom remmen en rijbaanwisseling zullen bestuurders erop leren vertrouwen. In combinatie met een comfortfunctie zoals Adaptive Cruise Control zal de bestuurder ook veiliger gaan rijden. Uiteindelijk moeten deze functies net zo vanzelfsprekend worden als gordels en ABS.”

Drie jaar na het uitkomen van de whitepaper ‘Als de auto autonoom wordt’ is nog weinig gedaan met de aanbevelingen in dat document. Zo kunnen verzekeraars aan de hand van het kenteken nog steeds niet zien welke veiligheids- en comfort-accessoires een auto aan boord heeft. Ook zijn bestuurders zelf niet standaard verzekerd onder hun WA-verzekering wanneer zij met een (semi-zelfrijdende) auto een éénzijdig ongeval veroorzaken en achterblijven met letsel of arbeidsongeschiktheid.

Investeren in veiligheid

Leasemaatschappijen kunnen de adoptie van Adas actiever stimuleren, vindt Van der Meer. Zij zouden en comfort-veiligheidssystemen standaard en betaalbaar in hun business lease-edities moeten opnemen. Werkgevers op hun beurt zouden vanuit hun zorgplicht werknemers niet alleen een auto met minimaal viersterren-veiligheid, maar ook rijtrainingen moeten aanbieden om ervoor te zorgen dat bestuurders de systemen optimaal en veilig gebruiken.

Van der Meer vindt verder dat de veiligheidstesten van Euro NCAP en de daaraan gekoppelde sterren-rating meer aandacht verdienen. “Kijkend naar de explosief gegroeide, prijsgedreven Private Lease-markt kun je niet verwachten dat je voor 169 euro in de maand optimaal veilig rijdt,” aldus Van der Meer. Door te investeren in veiligheid zal het totale schadeverloop aanzienlijk verbeteren. Ook de overheid kan de adoptie van slimme en veilige auto’s versnellen.

Data vergroot veiligheid

Grootschaliger gebruik van Adas zal een sneeuwbaleffect veroorzaken, voorspelt Van der Meer. “Dankzij de talloze data die de connected auto verzamelt, zal de hoeveelheid kennis en inzicht van onder meer Adas bij veel gebruik ervan snel groeien. Door de data te analyseren kunnen we de effecten van ‘de nieuwe gordels’ volgen. Op termijn kan dat ook gevolgen hebben voor verzekeringspremies.

Door de opgedane kennis wordt autorijden nóg veiliger en neemt het vertrouwen in volledig zelfrijdende auto’s toe. Bij minder verkeersongevallen daalt ook de schade voor verzekeraars, waardoor de verzekerbaarheid van hoog autonome auto’s weer toeneemt.

In tegenstelling tot veel leasemaatschappijen behalen verzekeraars geen gezond rendement uit autoverzekeringen. Veel verzekeraars stappen zelfs uit deze markt waardoor de autopremies nog meer zullen stijgen. Ook de EU staat fors in het rood. De economische schade door een toename van het aantal verkeersongevallen wordt voor de lidstaten jaarlijks geschat op 120 miljard.

“De vraag is niet of, maar wanneer de bestuurder kiest voor een ‘smart & safe’ auto,” besluit Van der Meer. “Wel zal de bestuurder, ook in semi-zelfrijdende auto’s, de komende tijd nog steeds moeten ingrijpen bij onverwachte verkeerssituaties.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.