‘Stop stilzwijgende buitensporige premieverhoging’

0

Het Verbond van Verzekeraars en de Consumentenbond gaan in dialoog met elkaar over de communicatie rondom premieverhogingen bij (opstal)verzekeringen. De Consumentenbond ontvangt regelmatig klachten over ‘buitensporige premieverhogingen’ die stilzwijgend worden doorgevoerd.

Van de Consumentenbond mogen verzekeraars premiestijgingen van meer dan 10% niet langer stilzwijgend doorvoeren. Bovendien moeten ze prijsstijgingen beter uitleggen aan hun klanten, zo schrijft de consumentenorganisatie in een brief aan het Verbond.

Consumenten worden momenteel nog geconfronteerd met premieverhogingen van soms wel 75% tot 145%. Verreweg de meeste meldingen gaan over Centraal Beheer, aldus de Consumentenbond. “Zo meldde een consument dat de premie van zijn Woonverzekering bij Centraal Beheer in één klap omhoog ging van 584 euro naar 1.435 euro per jaar. Bij een ander steeg de premie van 680 euro naar 1.640 euro. Bij de opstalverzekeraars is Aon kampioen prijsstijging: daar steeg de gemiddelde premie in één jaar tijd met 56,7%.”

Expliciet instemmen

Centraal Beheer verklaart dat de premieverhogingen komen door ‘een andere manier van berekenen’ en doordat er meer rekening wordt gehouden met veranderde weersomstandigheden. “Volstrekt ontoereikend”, reageert Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. “De stijgingen zijn soms zo krankzinnig hoog. Dan kun je je er niet van af maken met vage, niet te controleren, argumenten.”

Verzekeraars mogen premies verhogen via stilzwijgende verlenging van de verzekering. De Consumentenbond wil dat dit aangepast wordt. Molenaar: “Wanneer een premie met meer dan 10% omhoog gaat, moeten verzekeraars hun klanten expliciet vragen of ze daarmee instemmen. Dat moet tijdig, minimaal twee maanden voor de premievervaldatum en duidelijk. Onder meer door in de verlengingsbrief zowel de oude als de nieuwe premie te vermelden.”

Automatische ontbinding ongewenst

In een reactie op de brief laat het Verbond weten dat ook zij vindt dat onverwachte teleurstellingen zoveel mogelijk moeten worden voorkomen en premieverhogingen goed moeten worden toegelicht. Het automatisch ontbinden van een contract bij premieverhogingen van meer dan 10% is volgens het Verbond echter niet in het belang van de klant, omdat hij daardoor mogelijk ongewild tijdelijk onverzekerd is.

“Bij schadeverzekeringen kunnen consumenten als ze niet akkoord zijn nu al kosteloos switchen, meestal met een maand of een dag opzegtermijn. Verzekeraars hebben eerder een eind gemaakt aan de automatische verlenging van contracten om de positie van consumenten te versterken”, zo licht de brancheorganisatie toe.

Het Verbond kan niet treden in het premiebeleid van verzekeraars omdat daarmee de concurrentie aan banden zou worden gelegd. Wel signaleert de brancheorganisatie dat de oplopende schadelast bij opstal-inboedelverzekeringen al enige tijd zorgt voor een opwaartse druk op de premies.

De twee organisaties gaan in ieder geval wel in overleg met elkaar over de vraag hoe de communicatie rondom premieverhogingen bij opstalverzekeringen kan worden verbeterd.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.