
Bijna de helft van de loyale klanten betaalt meer premie voor hun schadeverzekering dan vergelijkbare nieuwere klanten, blijkt uit onderzoek van de AFM. Volgens de toezichthouder kan dit in strijd zijn met de eerlijke en zorgvuldige behandeling van klanten.
De AFM onderzocht bij 31 schadeverzekeraars of de winstmarge op de groep loyale klanten hoger lag dan op de groep nieuwere klanten. Hierbij vergeleek de toezichthouder de winstmarge op klanten met een polis die minimaal negen jaar liep met die van klanten met een polis die één tot twee jaar liep. Het onderzoek betrof in totaal 47,7 miljoen particuliere auto- (WA, WA+ en Allrisk), inboedel- en aansprakelijkheidsverzekeringen over de periode 2021-2023.
In 2023 bleek dat bijna de helft van de schadeverzekeraars een hogere winstmarge heeft op loyale klanten dan op nieuwere klanten. Dit gold bij minimaal één productgroep. Het ging vaak om een toename in de winstmarge van meer dan 10% tussen de klantgroepen 1-2 jaar en 9+ jaar.
Bij de drie soorten autoverzekeringen is bij 19% tot 30% van de verzekeraars sprake van hogere winstmarges voor loyale klanten. Bij inboedelverzekeringen is dit 23%.
Bij aansprakelijkheidsverzekeringen is vrijwel geen sprake van hogere winstmarges voor loyale klanten. Bij alle onderzochte verzekeringen komt het overigens ook regelmatig voor dat loyale klanten minder betalen dan vergelijkbare nieuwere klanten.
AFM in gesprek met verzekeraars
De AFM vindt de uitkomsten van het onderzoek zorgelijk. Uit de AFM Consumentenmonitor en onderzoek van de Europese toezichthouder EIOPA blijkt dat vooral potentieel kwetsbare consumenten die niet of nauwelijks overstappen kunnen worden benadeeld. Zoals mensen met minder digitale vaardigheden.
“Als stijgingen van de winstmarge na de klantgroep 1-2 jaar voorkomen (aan de groep 0-1 jaar worden soms welkomstkortingen gegeven), verwachten we dat de verzekeraar, conform de wettelijke normen, expliciet heeft onderbouwd dat het klantbelang evenwichtig is meegewogen. Als blijkt dat loyalere klanten hogere premies betalen zonder verschillen in risicoprofiel, of een andere gegronde reden, kan er sprake zijn van een overtreding van de wettelijke normen over productontwikkeling.”
De AFM heeft de verzekeraars waar sprake was van hogere winstmarges voor loyale klanten hier inmiddels op aangesproken. De komende periode gaan de partijen ook in gesprek over de naleving van de productontwikkelingsnorm.
Jaarverslag
De resultaten van het onderzoek werden bekend gemaakt samen met het publiceren van het jaarverslag van de AFM. Hierin geeft zij inzicht in haar activiteiten en behaalde resultaten in 2024, inclusief de jaarrekening, en het sociaal jaarverslag.
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.