Consolidaties versnellen omzetgroei Nh1816

0

“Ook in 2019 zijn alle records weer verbroken. En we weten nu al dat we het in 2020 weer drukker zullen hebben,” zegt Nh1816-directeur Cas Verhage in zijn terugblik op 2019 en zijn vooruitblik op het komende jaar.

Hij houdt nog wel een lichte slag om de arm. “Een storm kan dit jaar nog roet in het eten gooien.” Verhage heeft wel een verklaring voor het doorlopende succes van zijn intermediaire distributiekanaal, gevestigd in het kleine Oudkarspel. “We zijn niet aan het navelstaren en niet met overnames bezig.”

In 2018 overschreed particuliere schadeverzekeraar Nh1816 de grens van 300 miljoen euro premieomzet. Dit jaar is dit alleen nog maar opgelopen. “Qua premieomzet zitten we nu op een nieuw record, 370 miljoen euro. De groei is fors. We kopen niks, dus het is alleen maar autonome groei”, stelt Verhage.

Ook met het klantenbestand gaat het crescendo. Binnen een paar jaar is dat gegroeid van 380.000 naar 440.000 klanten. “We gaan richting het half miljoen. We werken samen met 700 adviseurs, van Maastricht tot Den Burg en van Appingedam tot Middelburg. Het gaat om 1,8 miljoen polissen. Een polisdichtheid van 4,2. Bij de nieuwe aanwas ligt dat nog hoger. Financieel adviseurs adviseren nieuwe klanten namelijk een pakket met meerdere verzekeringen.”

Verdergaande consolidatie

Volgens Verhage profiteert zijn bedrijf van de verdergaande consolidatie van de sector. “Delta Lloyd is bijvoorbeeld Nationale-Nederlanden geworden. Sommige adviseurs vinden dat prima, want Nationale-Nederlanden is een goed bedrijf. Maar sommige adviseurs vragen zich dan af: hoe staat het bij Nh1816, want daar werk ik nog niet mee samen. Als wij met zo’n partij tot een intensieve samenwerking komen, gaan ze er niet op achteruit bij de polisvoorwaarden. Wij hebben aantrekkelijke premies. Door die consolidatie in de sector gaat de omzetgroei van Nh1816 wat sneller.”

Verhage verwacht dat de consolidatiegolf onder verzekeraars en financieel adviseurs nog wel een paar jaar zal voortduren. “In sommige branches wordt het aantal partijen al heel erg klein. Dat neigt naar een oligarchistische markt. Ik denk bijvoorbeeld aan de zorgsector, waar verschillende partijen zijn samengegaan. In de schadebranche is dat ook het geval. De kleinere, gespecialiseerde bedrijven hebben het erg lastig, qua toezicht. De Nederlandsche Bank strooit hier, terecht, toezicht overheen. De consolidatie is voorlopig nog niet afgelopen en dat geldt ook voor de intermediairs.”

Senang

Verhage: “Toen ik in 1981 begon had je drie maatschappijen: Centraal Beheer, OHRA en FBTO, als rechtstreekse verzekeraars. Het woord internet bestond niet. Noem nu maar eens drie verzekeraars die alleen maar intermediairgericht zijn. Dat zal niet meevallen. We houden vast aan ons recept en in die zin zijn wij wat conservatief. Maar we voelen ons hier senang bij. En waarom? Omdat blijkt dat de klanttevredenheid – de verzekerden die hier alles betalen – zeer hoog is. Een NPS-score van 63, dat is ambassadeursniveau. En dat al jarenlang.”

Volgens de commercieel directeur staat zijn middelgrote verzekeringsbedrijf open voor samenwerking, maar wil het niet zijn zelfstandigheid opgeven. “Als je niets meer toevoegt, dan heb je geen bestaansrecht meer. Je moet wel iets doen waar klanten voor kiezen. We hebben al jaren geleden gezegd dat we zelfstandig willen doorgaan. We willen niet opgegeten worden. We voelen ons thuis bij Asterix & Obelix, waar de Galliërs het opnemen tegen de Romeinen. Oudkarspel is in deze vergelijking het Gallische dorpje.”

Nh1816 en goede doelen

Sinds jaar en dag geeft Nh1816 een deel van de winst terug aan de samenleving. Dat gebeurt sinds 2013 via de Coöperatie en sinds 1999 via de eigen Stichting Goede Doelen. Er worden projecten op landelijk en regionaal niveau ondersteund. “In plaats van consolidaties richten we onze aandacht liever hierop. We hebben geen externe aandeelhouders, het dividend gaat naar de Coöperatie. Vanuit de Coöperatie hebben we gezegd: we hebben een aantal stakeholders en daarvoor willen we het goed doen. We willen, samen met onze adviseurs, maatschappelijk relevant zijn. Daar komen o.a. maatschappelijke betrokken projecten en ledenvoordelen uit naar voren. Zo maken we het verschil voor de adviseurs en voor onze verzekerden. Omdat we het goed doen, kunnen we ook naar buiten kijken.”

Volgens Verhage worden de samenwerkende adviseurs door Nh1816 ‘heel basaal’ geselecteerd. “Er zijn nog zo’n 5.000 adviseurs in Nederland. Het wordt minder. Met 600 van hen werken we intensief samen. Van de honderd aanvragen, die het afgelopen jaar zijn gedaan, is de helft niet doorgegaan. We hebben die kantoren geen aanstelling verleend. We willen namelijk een ‘dedicated’ ondernemer, iemand die met zijn poten in de klei staat. Daar houden wij bij Nh1816 erg van. Adviseurs zijn voor ons de oren en ogen van de maatschappij.”

Topjaar 2020

Verhage denkt dat Nh1816 weer een topjaar tegemoet gaat. “We weten dat we het volgend jaar nog drukker zullen hebben. Misschien wat meer schade, want dit jaar loopt het gelukkig nog niet zo hard. Onze beleggingen worden steeds belangrijker, omdat de rentestand de laatste jaren omlaag is gegaan. Dat schept uitdagingen in de pensioenwereld, in de Levenwereld en ook voor schadeverzekeraars als Nh1816. Ik prijs ons gelukkig dat we een heel marktafwijkende portefeuille hebben. Verzekeraars hebben over het algemeen heel veel vastrentend papier, maar wij hebben heel veel privaat papier in de boeken. Wij beleggen in bedrijven waarvan we weten wat ze doen en een heel mooie dividendstroom hebben. We hebben een buy-andhold- strategie en we hebben nog nooit zo’n grote portefeuille gehad”, besluit Verhage.

Dit artikel verscheen eerder in e-InFinance Kansen & Visies 2020.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.