‘Achmea onzorgvuldig met brief over rechtsbijstandverzekering’

0

Achmea dient een brief aan een klant in te trekken, waarin zij dreigt de rechtsbijstandverzekering stop te zetten indien de klant in de toekomst nog een claim indient. Volgens het Kifid heeft de verzekeraar hiermee niet zorgvuldig gehandeld.

De klant maakte in de afgelopen drie jaar zes keer gebruik van haar rechtsbijstandverzekering. Volgens de verzekeraar is dit fors hoger dan het gemiddelde van één tot twee keer in de acht jaar. In de brief van 23 oktober 2018 werd de klant dan ook door Achmea gewaarschuwd: “Maakt u voor 23 oktober 2020 weer gebruik van uw Rechtsbijstandverzekering? Dan stoppen wij uw verzekering. […] Het volgende geschil dat u meldt nemen wij wel in behandeling. Wij laten u weten wanneer wij uw verzekering stoppen. U heeft dan nog 2 maanden om een andere verzekering te zoeken.” De klant zou vervolgens ook niet bij andere Achmea-verzekeraars (FBTO, Interpolis en Inshared) terecht kunnen voor een rechtsbijstandverzekering.

Niet zorgvuldig

Volgens het Kifid heeft de verzekeraar hiermee niet zorgvuldig gehandeld. Indien een verzekeraar (mede) gelet op het schadeverloop reden ziet om de verzekering op te zeggen, zou hij de verzekerde tijdig moeten informeren over het schadeverloop, oplossingen aandragen om het schadeverloop te wijzigen en de verzekerde moeten wijzen op de mogelijke maatregelen en de consequenties van een ongewijzigd schadeverloop. “Leiden die activiteiten van de verzekeraar niet tot de gewenste wijziging van het schadeverloop en gaat de verzekeraar over tot opzegging van de verzekering, dan moet de verzekeraar die opzegging deugdelijk onderbouwen onder verwijzing naar een volledig en juist overzicht van de door de verzekerde gemelde schaden.”

De Commissie het Kifid is van oordeel dat Achmea met deze brief niet heeft voldaan aan de hiervoor beschreven zorgvuldigheid. Achmea had de consument niet ingelicht over het mogelijk verlagen van de schadefrequentie en heeft de klant dus ook niet de gelegenheid geboden haar schadeverloop te wijzigen.

“Onder die omstandigheden is het niet redelijk dat Consument de komende twee jaar geen schade mag claimen, terwijl zij wel premie moet betalen. Bovendien laat Verzekeraar geen ruimte voor een beoordeling van mogelijke toekomstige claims tegen de achtergrond van de omstandigheden van dat geval. De Commissie is van oordeel dat Verzekeraar hiermee niet zorgvuldig heeft gehandeld”, aldus het Kifid.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.