‘Geen ingewikkelde of onbetrouwbare producten meer’

0

Voordat we aan het schrijven van deze tekst beginnen, kijken we nog even terug naar de editie van 2019. Allemaal verschillende visies over de toekomst.

Zoals Jurjen Oosterbaan, die voorspelde dat er een zuivering zou plaatsvinden in het denken over de ORV- (en AOV-)markt. Het besef zou op alle fronten doordringen dat we anders en beter moeten omgaan met de belangen van consumenten. Maar wat niemand toen kon weten is dat ons in 2020 nog iets heel anders te wachten stond.

Een pandemie heeft zijn intrede gedaan. Het coronavirus zelf en de maatregelen die wereldwijd worden genomen hebben grote impact op onze samenlevingen en ons gedrag. En ook in 2021 zal het coronavirus waarschijnlijk een dominante rol blijven spelen.

Groei ten tijde van een pandemie

Dazure is gegroeid in dit onzekere en moeilijke jaar. Daar zijn wij natuurlijk erg dankbaar voor. We nemen onze verantwoordelijkheid serieus om het juiste te blijven doen en duurzame productoplossingen te maken die passen bij ons en de betekeniseconomie. De hypothekenmarkt is ook door blijven groeien en door een veranderende strategie hebben wij ons marktaandeel ORV zien groeien naar gemiddeld 9 tot 12,5%.

We hebben ervoor gekozen als nichespeler op het gebied van leven en inkomen meer te willen opereren als een PLATFORM waarop we verschillende producten aanbieden, waarbij we met verschillende verzekeraars samenwerken. In 2021 verwachten we dat we dit nog verder kunnen uitbouwen door meer producten op het gebied van AO te bieden. Niet alleen voor de hypotheeksluiters maar ook voor de zzp-markt en bijvoorbeeld door ORV- en AO-oplossingen aan te bieden aan huurders. We zien een toenemende vraag naar dit soort producten voor deze doelgroep, zeker nu.

Uiteraard moeten de producten passen bij Dazure en onze filosofie. Het moeten dus productoplossingen zijn die we ook aan onze eigen familie zouden aanbevelen.

Arbeidsongeschiktheid móet je bespreken

Voor een financieel adviseur blijkt het lastig om het risico op arbeidsongeschiktheid te bespreken met klanten. Immers: tijd is geld, en het kost veel tijd om het risico op arbeidsongeschiktheid te bespreken met een klant die eigenlijk alleen wil horen of zijn hypotheek rond is zodat het droomhuis aangekocht kan worden. Zeker in deze onzekere tijd vinden wij dat het niet verzekeren te veel risico’s met zich meebrengt. Waarom verzekert iedereen wel zijn auto tegen schade, maar is arbeidsongeschiktheid een onderwerp waar vaak aan voorbij wordt gegaan?

In de afgelopen jaren werden er jaarlijks tussen de 40.000 en 52.000 werkenden arbeidsongeschikt en de kans dat je langer dan vijf jaar arbeidsongeschikt raakt in je werkende leven ligt op 15% (en langer dan zes maanden zelfs 35%). De gevolgen zijn in vele gevallen zeer ellendig. Een verzekering kan echt veel leed voorkomen, dit is een essentieel inzicht. Dit dient te worden meegenomen in een adviesgesprek.

De twee voornaamste redenen waarom dit meestal niet gebeurt, zijn: 1) het kost te veel tijd en is dus duur en 2) de producten zijn vaak lastig uit te leggen. Wij hebben daarom een oplossing  gevonden waarmee snel een goed advies kan worden gegeven: de rekentool ‘Pokket’. Daarnaast zijn we in 2020 druk bezig geweest met de ontwikkeling en lancering van een goede AO-/WW-verzekering: de GoedIdee Inkomensbeschermer.

Pokket geeft je snel inzicht

In 2020 is Pokket ontwikkeld: een gebruiksvriendelijke tool die de financieel adviseur razendsnel, binnen enkele minuten, inzicht geeft in hypotheekmogelijkheden en bijbehorende risico’s zoals arbeidsongeschiktheid en overlijden. Pokket helpt de juiste beslissing te nemen om al dan niet een betaald adviestraject in te gaan. In de bestaande hypotheekadviespakketten zijn alleen advies en bemiddeling ingeregeld. Pokket is hierop dus een mooie aanvulling.

Nieuw! Netto-uitkering met de GoedIdee Inkomensbeschermer

Wij denken dat we naast onze alom geprezen GoedIdee ORV nu nog een ander paradepaardje op stal hebben: de GoedIdee Inkomensbeschermer. In 2021 gaan we dit product verder uitrollen. Met dit product kan de klant, ongeacht in welke situatie van de WIA hij komt, minimaal 90% van zijn netto-inkomen verzekeren. Netto, omdat je hiermee als adviseur veel makkelijker aan je klant kunt uitleggen wat zijn inkomen wordt wanneer hij arbeidsongeschikt raakt.

Deze verzekering keert een maandelijks bedrag uit, berekend op basis van twee uiterste AO-scenario’s in plaats van één AO-scenario zoals bij andere AO-/WW-verzekeringen. Het resultaat is een altijd passende dekking, ongeacht de toekomstige situatie. En door de garantie dat er altijd minimaal 90% van het inkomen wordt uitgekeerd, kun je dit product met een gerust hart adviseren.

ORV blijft een must

Nu de overlijdensrisicoverzekering geen verplichte verzekering meer is in het hypotheektraject, hebben we in de media al verschillende keren verhalen moeten lezen van gedupeerden die in zware problemen zijn geraakt. Nog totaal in shock door het onverwachte overlijden van de (jonge!) partner, moeten ze ook hun huis verkopen. Want de lasten zijn niet op te brengen door één ouder. De kinderen moeten naar een andere school. Aan rouwen komt men amper toe.

“Hadden we maar…” Een relatief kleine beslissing in het adviesgesprek, met grote gevolgen. Gelukkig wordt de ORV door de meeste adviseurs wel geadviseerd. Als er haast is tijdens het hypotheektraject kan de ORV later volgen.

Keuze uit alleen maar goede producten

Wij vinden dat de verantwoordelijkheid van het geven van een goed advies niet alleen bij een adviseur ligt. De hele keten is hiervoor verantwoordelijk en dus moeten de aanbieders van producten zorgen dat je goede producten op een gemakkelijke manier kunt adviseren aan je klant.

We moeten er samen aan werken dat financieel adviseurs alleen kunnen kiezen uit goede producten. Anno 2021 zouden er toch geen ingewikkelde of onbetrouwbare producten meer beschikbaar mogen zijn. Dat is zó twintigste eeuws. Die eruit, én corona eruit! Let’s do it!

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in de InFinance Special Kansen & Visies 2021.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Indra Frishert

Indra Frishert is commercieel directeur van Dazure.