Aov’s vaag over herbeoordeling en inloopregeling

0

Uit het derde Adfiz Clarus onderzoek naar AOV’s komen opnieuw polissen naar voren waarin het recht op herbeoordeling onduidelijk of niet geregeld is. Tevens beschrijven slechts een paar AOV’s een inloopregeling in de polisvoorwaarden.

Adfiz is in 2011 gestart met de toetsing van AOV’s op cruciale productkenmerken, het zogenaamde Clarus-onderzoek. Dit om discussie over de werkelijke betekenis van polisvoorwaarden te voorkomen. De uitkomsten van het derde Clarus-onderzoek zijn vanmiddag gepresenteerd tijdens de Adfiz Clusterbijeenkomst in Friesland. In het nieuwe onderzoek zijn de voorwaarden getoetst van zowel nieuw af te sluiten als van lopende AOV-polissen. In totaal zijn 113 polissen van 14 verzekeraars en vier gevolmachtigden in het rapport opgenomen.

Recht op herbeoordeling

Bij nagenoeg alle verzekeringen wordt de mate van arbeidsongeschiktheid vastgesteld door de verzekeraar, op basis van door de maatschappij aan te wijzen medische en andere deskundigen. Gezien de grote impact van arbeidsongeschiktheid noemt Adfiz het dan ook onwenselijk dat consumenten bij deze verzekeringen geen enkele mogelijkheid hebben om de beslissing van de verzekeraar ter discussie te stellen. Hen rest alleen een klacht bij het Kifid of een juridische procedure.

Het recht op een herbeoordeling kan volgens Adfiz op diverse manieren in de polisvoorwaarden geregeld worden. “Bijvoorbeeld door het recht op contra-expertise, arbitrage, mediation, second opinion of herbeoordeling. Slechts in een beperkt aantal gevallen is dit recht helder in de voorwaarden opgenomen. Bij sommige producten is dit recht vastgelegd in aanvullende productinformatie en niet in de polisvoorwaarden, waardoor er lastiger of geen rechten aan ontleend kunnen worden. Bij elf nieuw afsluitbare AOV’s bestaat er nog steeds geen enkele mogelijkheid.”

Inloopregeling niet toegelicht

Het Clarus 3.0 rapport struikelt tevens over de inloopregeling. Nog steeds beschrijven slechts een paar AOV’s een inloopregeling in de polisvoorwaarden. “Zonder goede inloopdekking is er bij oversluiten van een AOV een periode van minimaal een maand waarin de oude verzekering is opgezegd, maar de nieuwe feitelijk nog niet is ingegaan. Vaak wordt inloop alleen beschreven in interne acceptatierichtlijnen van de verzekeraar. In offertes worden echter de polisvoorwaarden genoemd. Als in die polisvoorwaarden de inloopregeling niet benoemd is kunnen er minder of wellicht geheel geen rechten aan worden ontleend. Dit maakt overstappen naar een andere verzekeraar onnodig risicovol. Het is in het belang van de klant en van goede marktwerking de regels rondom inloop te verbeteren”, aldus Adfiz.

Resultaten inzien

De volledige beoordelingen zijn opgenomen in een online Clarus AOV vergelijkingsmodule voor Adfiz-leden. Gezien het belang van de inzichten stelt Adfiz de uitkomsten ook voor niet-leden beschikbaar, wanneer zij een betaald abonnement nemen op Poliskraker.nl.

In de regionale clusterbijeenkomsten van Adfiz worden meer presentaties van het rapport gegeven aan de leden. De eerste staat gepland op 14 september in Limburg-Oost Brabant.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.