‘Pensioen gaat terug naar de individuele deelnemer’

0

In de Wet Pensioencommunicatie mag wat Scildon betreft meer aandacht komen voor de begeleiding van deelnemers in de nieuwe pensioenomgeving. “Het fiscaal faciliteren van die keuzebegeleiding geef ik ter overweging mee. Voor een goed pensioen is een goed advies nodig”, zegt Christina Bazán y Kapteijns, Pensioencoach bij Scildon.

Scildon, een sterke speler in de ORV-markt, heeft een lange historie op het gebied van beleggingsverzekeringen en is een actieve speler in het pensioenveld. Drie terreinen die zich al langere tijd goed ontwikkelen en waar Scildon ook in dit bijzondere jaar goed heeft gepresteerd, zegt CEO Gert Jan Fritzsche.

“Bij ORV zie je wel dat de markt onder druk staat. Er is sprake van krimp en dat baart mij wel zorgen. Het roept de vraag op waarom er niet meer verzekeringen worden geadviseerd. Uit een onderzoek dat we hiernaar hebben laten doen, blijkt dat zowel in het koop- als huursegment grote percentages consumenten niet over een ORV beschikken. Waar het hebben van een ORV vroeger doodnormaal was, is het nu bijna een bijzonderheid. Het risico is er echter niet minder op geworden.”

Daarbij merkt hij wel op dat de frictie soms ook zit in de verhouding tussen prijs van het product en het advies. “De prijs van een ORV is meestal niet het probleem, maar de advisering die nodig is om een dergelijke verzekering goed aan te laten sluiten bij de klantbehoefte kost tijd. Het is in het belang van de klant dat dit zorgvuldig gebeurt, maar daarvoor wil de consument niet altijd de rekening betalen. Helaas overziet niet iedereen het risico dat ze daarmee nemen. Dat is zorgelijk, maar wel de realiteit sinds de verplichting eraf is gehaald.”

Uit het eerdergenoemde Scildon-onderzoek blijkt dat in Nederland jaarlijks bij tenminste 25.000 huishoudens na een overlijden (grote) financiële problemen ontstaan omdat een adequate overlijdensrisicoverzekering ontbreekt.

Pensioen

De communicatie rond de verbeterde premieregeling (waarvan de contouren staan beschreven in het Pensioenakkoord) is het gesprek van de dag op de pensioenafdeling van Scildon. “Waar de pensioenfondsen een transitie moeten maken naar een compleet nieuwe manier van administreren, zijn wij bij Scildon al bezig met de volgende stap en dat is het activeren van de deelnemers”, vertelt Christina Bazán y Kapteijns.

Hiervoor tuigt de verzekeraar een compleet nieuw pensioenplatform op. Dit maakt onder andere het werken met doelgroepgerichte persoonlijke klantreizen mogelijk, waardoor de pensioencommunicatie naar een hoger niveau wordt gebracht. “Daarin gaan we een stap verder dan wat we om ons heen zien gebeuren in de markt. Op allerlei verschillende life-eventmomenten gaat Scildon individueel informatie aanreiken wat voor die specifieke deelnemer op dat moment interessant is. Daarmee zijn we relevant op de momenten die ertoe doen in het leven van de deelnemers.”

Opbrengsttrigger

Dat neemt niet weg dat de marktbrede inspanningen om pensioendeelnemers te activeren nog niet hebben geleid tot het gewenste resultaat. Voor een belangrijk deel ligt dat volgens Bazán y Kapteijns aan de trigger waarmee je de pensioendeelnemer hoopt te interesseren voor pensioen. In de financiële wereld en dus ook bij pensioen wordt van oudsher de angsttrigger gebruikt. Let op…! Kijk uit…! U moet…!

“In de neurowetenschap is echter vastgesteld dat deelnemers primair in beweging te krijgen zijn door gebruik te maken van de opbrengsttrigger: wat levert het op en wat is het directe voordeel nu. Dat gegeven maakt pensioencommunicatie een stuk lastiger. Pensioen is de ultieme uitgestelde beloning waarvan je niet precies weet wat het je gaat opleveren. Door de pensioeninleg en de ontwikkeling daarvan binnen ons nieuwe pensioenportaal te visualiseren, krijgt de deelnemer een positievere associatie met zijn pensioen op dit moment. Dat wordt nog eens versterkt door de uitstraling en de mogelijkheden van het persoonlijke deelnemersdashboard.”

“Met de opbrengsttrigger krijg je deelnemers in beweging”

In de activatie van deelnemers en daarmee het succes van het veelomvattende deelnemersdashboard, speelt het met Scildon samenwerkend intermediair een belangrijke rol. Met een reeks activatieworkshops waarin werkgevers en werknemers op verschillende (doelgroepgerichte) onderwerpen geïnformeerd worden, helpt de verzekeraar de adviseur om van pensioencommunicatietrajecten een businessmodel te maken. De complexiteit van pensioen inzichtelijk maken voor de individuele deelnemer. Dat is waarmee het intermediair zich de komende tijd kan onderscheiden op de pensioenmarkt, daarvan is Bazán y Kapteijns overtuigd.

Advies stimuleren

In de Wet Pensioencommunicatie moet wat haar betreft wel meer aandacht komen voor de begeleiding van deelnemers in de nieuwe pensioenomgeving. “Er worden risico’s en keuzes doorgeschoven naar de pensioendeelnemers. Keuzevrijheid stimuleert het pensioenbewustzijn, maar brengt ook risico’s met zich mee. Dat betekent dat je eisen mag stellen aan de manier waarop een deelnemer daarin begeleid wordt. Pensioen is de op een na duurste arbeidsvoorwaarde. Qua communicatievereisten mag het wel wat minder vrijblijvend zijn dan nu wettelijk is vastgelegd. Het fiscaal faciliteren van die keuzebegeleiding geef ik ter overweging mee. Voor een goed pensioen heb je een goed advies nodig.”

Via het programma NL Leert konden mensen dit jaar kosteloos een professioneel ontwikkeladvies ter waarde van 700 euro bij een loopbaanadviseurs in de buurt aanvragen. Voor dit corona-initiatief heeft minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid diep in de buidel getast. 55.000 mensen konden zich daardoor beter voorbereiden op een mogelijke overstap naar ander werk. Het roept bij Fritzsche en Bazán y Kapteijns de vraag op waarom dit ook niet zou kunnen om mensen voor te bereiden op de overstap naar een nieuwe pensioenregeling en de keuzes die daarin gemaakt moeten worden. “Voor de uitvoering van deze regeling is de pensioenadviseur de meest logische keuze.”

De grote verbouwing

Het hoofdkantoor van Scildon in Hilversum heeft dit jaar van binnen een complete metamorfose ondergaan. De nieuwe state-of-art-werkomgeving die van alle moderne gemakken is voorzien, ligt er na de oplevering stil en verlaten bij. Want ook bij Scildon is thuiswerken nog steeds de norm. Fritzsche: “We hadden allerlei ingewikkelde plannen klaarliggen om het werk doorgang te laten vinden tijdens de grootscheepse interne verbouwing. Daarbij zouden we de verschillende afdelingen door het pand laten rouleren. Zouden, want toen kwam Covid-19 en werkte het voltallige personeel van de een op andere dag thuis en konden die plannen van tafel.”

Bouwvakkers namen vervolgens het door medewerkers verlaten pand in beslag en voltooide de verbouwing ruim binnen de gemaakte planning en zonder budgetoverschrijdingen. Beide zijn voor een groot project zoals de metamorfose van het Scildon-gebouw best uniek te noemen.” De flexibiliteit die zo kenmerkend is voor Scildon, is doorgetrokken naar de werkvloer. Flexibele werkplekken voor iedereen, ook voor de directeur!

Dit interview werd eerder gepubliceerd in de InFinance Special Kansen & Visies 2021.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Lees onze cookie verklaring en de Privacy verklaring

Sluiten