Levensverzekeraars onvoldoende voorbereid op gigantische vermogensoverdracht

0

60% van de personen van 65 jaar of ouder heeft geen professioneel financieel advies ingewonnen om zich voor te bereiden op hun pensioen of om hun vermogen over te dragen

Drie op de vier consumenten zijn geïnteresseerd in innovatieve levensverzekeringen om hen te helpen gezond ouder te worden, maar verzekeraars missen de capaciteiten om deze producten te ontwikkelen. Dit blijkt uit het World Life Insurance Report 2023 van het Capgemini Research Institute. Dit rapport belicht een ongekende verschuiving voor levensverzekeraars nu zij worden geconfronteerd met een aanzienlijke uitstroom van beheerd vermogen, in de aanloop naar de grootste intergenerationele vermogensoverdracht in de geschiedenis. Op dit moment bezitten polishouders ouder dan 65 jaar 40% van het beheerd vermogen van verzekeraars, wat voor de 40 grootste levensverzekeraars ter wereld in totaal 7,8 biljoen dollar bedraagt. Volgens het rapport zal dit vermogen tegen 2040 worden overgedragen aan begunstigden.

Geen financieel plan

De Verenigde Naties voorspellen dat in 2050 33% van de wereldbevolking ouder dan 50 jaar zal zijn. Toch ontbreekt het de meeste senioren aan een financieel plan om gezond ouder te worden. Volgens het nieuwe rapport van Capgemini heeft 60% van de mensen van 65 jaar of ouder geen professioneel financieel advies ingewonnen om zich voor te bereiden op hun pensioen of om hun vermogen over te dragen.

Gezond ouder worden

Veel mensen die hun pensioen naderen, worden gedwongen om meer financiële verantwoordelijkheid te dragen voor gezond ouder worden nu de economische tegenwind, afnemende overheidssteun en stijgende zorgkosten de crisis rond de kosten van levensonderhoud verergeren. Desondanks worden consumenten steeds meer geconfronteerd met belemmeringen bij de acceptatie van producten. Polishouders noemen de complexiteit van het levensverzekeringsaanbod en beperkte bekendheid (39%) als grootste obstakels, gevolgd door een gebrek aan vertrouwen (29%).

Vroegtijdige betrokkenheid

“Om polishouders te helpen gezond oud te worden, moeten verzekeraars een manier vinden om tegemoet te komen aan de veranderende behoeften van consumenten door een gepersonaliseerde en op maat gemaakte ervaring te creëren via een innovatiever productontwerp. Ecosysteem-partnerships, zoals de samenwerking met bedrijven die gespecialiseerd zijn in het bedienen van senioren, kunnen verzekeraars helpen om diensten met toegevoegde waarde te leveren en hun capaciteitsachterstand op belangrijke gebieden in te lopen. Verzekeraars die prioriteit geven aan vroegtijdige betrokkenheid bij klanten en hun begunstigden zullen vertrouwen kweken en hun vermogen veiligstellen”, zegt Samantha Chow, Global Leader for Life, Annuity and Benefits Sector bij Capgemini.

Vermogensoverdracht

De grootste uitdaging waar levensverzekeraars momenteel voor staan is om relevant te blijven te midden van de aankomende vermogensoverdracht. Om het beheerde vermogen dat gevaar loopt te beschermen, beveelt het rapport aan om prioriteit te geven aan vermogende en zeer vermogende consumenten die 39% van het wereldwijde vermogen bezitten en ongeveer 20% van de vergrijzende bevolking uitmaken. Dit segment heeft de grootste behoefte aan oplossingen voor gezond ouder worden: meer dan 75% wil innovatieve levenproducten. Maar slechts 27% van de verzekeraars heeft de geavanceerde productontwikkelingscapaciteiten om deze producten te leveren. Volgens het rapport verwacht meer dan 44% van de welgestelde en zeer welgestelde 50-plussers dat hun verzekeraars dergelijke diensten aanbieden, variërend van wellness-initiatieven tot begeleid wonen. Ecosysteem-partnerships zullen cruciaal blijken voor verzekeraars om deze kloof te dichten door een breed universum van diensten met toegevoegde waarde te orkestreren.

Toekomstscenario’s

Verzekeraars moeten toekomstscenario’s uitstippelen om hun vermogen te beschermen en groei te stimuleren. Het rapport belicht een traject dat verzekeraars zal leiden van de huidige productgerichte benadering naar een bedrijfsmodel dat is gericht op klantgerichtheid, met uitgebreide oplossingen met een hogere waarde die zijn ontworpen om consumenten te helpen gezond ouder te worden. Deze overgang vereist een evolutie in de waardeketen die gericht is op het verbeteren van het onboardingproces en het stimuleren van de betrokkenheid van polishouders en begunstigden. Vervolgens kunnen begunstigden worden omgevormd tot nieuwe klanten en kunnen claims effectief worden omgezet in mogelijkheden om inkomsten te genereren.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.