Vanaf 2025 zullen er aanzienlijke veranderingen plaatsvinden op het gebied van verduurzaming en mobiliteit. Deze veranderingen hebben invloed op het wagenpark van bedrijven.
Steeds meer gemeentes zullen vanaf 2025 zero-emissiezones invoeren en de overheid gaat de bpm-vrijstelling op bedrijfswagens met een verbrandingsmotoren afschaffen. Dit heeft directe impact op bedrijven en vereist dat ondernemers nadenken over de meest geschikte mobiliteitsoplossingen voor hun bedrijf.
BPM op een Bedrijfswagen
Een van de meest ingrijpende veranderingen is de invoering van BPM op bedrijfswagens vanaf 2025. BPM is een belasting die je eenmalig betaalt bij aanschaf van voertuigen in Nederland. Hiermee wil de overheid de CO2-uitstoot verminderen. Nu profiteren ondernemers nog van een vrijstelling voor deze belasting, maar per 2025 worden ook bedrijfswagens belast met BPM. Het BPM-tarief wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot van de bedrijfswagen. Verwacht wordt dat een bedrijfswagen tot 40% duurder wordt.
Met deze wijziging van het BPM in het vooruitzicht, is het een goed moment om eens het wagenpark van je onderneming onder de loep te nemen. Ben je binnenkort toe aan een nieuwe bedrijfswagen met verbrandingsmotor, dan kan je in 2024 nog profiteren van de BPM-vrijstelling in 2024.
Elektrische bedrijfswagen blijft BPM-vrij
De overheid hoopt met de afschaffing van de BPM-vrijstelling dat de verkoop van bedrijfswagens met brandstofmotoren afnemen en ondernemers gaan investeren in milieuvriendelijke alternatieven. Denk aan elektrische bedrijfswagens. Volkswagen Bedrijfswagens heeft verschillende elektrische modellen in het assortiment. De ID. Buzz Cargo en ook de volledig elektrische Transporter komt er aan.
De ID. Buzz Cargo is de eerste volledig elektrische bus van Volkswagen Bedrijfswagens. Met een vooruitstrevend design, gebaseerd op de legendarische T1, heeft hij een elektrisch rijbereik van 422 km. De elektrische Transporter wordt standaard rijk uitgerust en heeft een groter laadvolume, hoger laadvermogen en een groter trekgewicht dan zijn voorganger. Hij kan geleverd worden in verschillende carrosserievarianten. Van gesloten bestelwagen tot dubbele cabine.
Bedrijfswagens mogen zero-emissie zones niet meer in
Een ander voordeel wanneer een bedrijfswagen in 2024 te naam wordt gesteld, is dat deze een vrijstelling heeft tot en met 2027 voor zero-emissie zones. Zero-emissie zones worden vanaf 2025 door verschillende gemeenten ingevoerd om de CO2-uitstoot in steden te beperken. Vanaf 2025 mogen alleen nog uitstootvrije bedrijfswagens in deze gebieden. Voor ondernemers die regelmatig in steden komen, bijvoorbeeld met het leveren van goederen, kan dit aanzienlijke gevolgen hebben.
Al 29 gemeenten hebben ambitie tot of gaan al de zero-emissiezone invoeren per 2025. Verwacht wordt dat er steeds meer gemeenten aansluiten om samen het leefbaarheid en verblijfsklimaat in steden te verbeteren.
De keuze voor ondernemers in 2024
Ondernemers staan voor een belangrijke keuze in 2024: moeten ze nog investeren in bedrijfswagens met verbrandingsmotoren en profiteren van de bpm-vrijstelling en toegang tot zero-emissie zones tot en met 2027, of moeten ze overstappen naar elektrische bedrijfswagens om te voldoen aan de veranderende regelgeving en milieudoelstellingen?
Deze beslissing is per organisatie verschillend en kan aanzienlijke gevolgen hebben voor de financiën en duurzaamheidsdoelstellingen van een bedrijf. Het is daarom van belang dat ondernemers goed geïnformeerd zijn en de juiste keuze maken die past bij hun behoeften en langetermijndoelstellingen.
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.