Online adverteren met Google Adwords

0

De aandacht vestigen op de diensten en producten van je bedrijf is de sleutel tot een betere omzet. De beste manier om dat te doen is door reclame te maken. Dat kan op allerlei manieren.

De meest effectieve manier om online reclame te maken is door middel van Google Adverteren. Dit is een methode die gebruik maakt van de Google zoekmachine. De advertenties worden vertoond op basis van de zoekopdrachten van de consumenten. Het verschil met de reguliere zoekresultaten is, dat de advertenties altijd bovenaan komen te staan. Er staat duidelijk bij dat het om een advertentie gaat.

De kosten van Google Adverteren

Bij het adverteren via Google Adverteren is er sprake van een campagneperiode, waarin jouw advertentie zichtbaar is als op jouw zoekwoorden wordt gezocht. Je hoeft er pas voor te betalen als er op de advertentie wordt geklikt. Zodra het budget dat je voor de campagne beschikbaar hebt gesteld is opgebruikt zal de advertentie niet meer worden getoond. Google verstrekt uitgebreide analyses per zoekwoord welk effect de campagne heeft. Je kunt van elk zoekwoord zien hoe vaak er op wordt gezocht. In feite kun je uit de analyses concluderen welke zoekwoorden door consumenten worden gebruikt om de producten van je bedrijf te vinden.

Bijstellen van een campagne

Doordat er uitgebreide analyses van de campagneresultaten beschikbaar zijn, heb je de mogelijkheid om je campagne te optimaliseren. Als blijkt dat de consumenten waar jouw bedrijf zich op richt nauwelijks in het weekeinde actief zijn, kun je besluiten om de campagne die dagen stop te zetten. Hetzelfde geldt voor de weekdagen. Als er alleen tijdens kantoortijden op jouw zoekwoorden wordt gezocht, is het niet nodig om de campagne in de avond en nacht door te laten lopen. Er kan ook worden ingesteld dat een campagne alleen in bepaalde regio’s zichtbaar is.

Positie in de zoekresultaten

Adverteren met Adwords betekent dat je hoog in de zoekresultaten van de zoekmachine terechtkomt. Als klanten op jouw advertentie klikken, moet daarvoor betaald worden. Dit in tegenstelling tot als een klant op een organisch zoekresultaat klikt. Als je bedrijf actief is in een competitieve markt, dus een markt waarbij veel bedrijven van dezelfde zoekwoorden gebruik maken, is het bijzonder moeilijk om hoog in de organische zoekresultaten terecht te komen. In dat geval is Adwords effectief. Een andere reden om van Adwords gebruik te maken is, dat Google Shopping dan ook in de resultaten meegenomen kan worden.

Bezig blijven met Adwords

Bedrijven die optimaal gebruik willen maken van de mogelijkheden van Google Adverteren moeten bezig blijven met het analyseren van de zoekresultaten. Het gaat er immers om dat er een zo hoog mogelijke conversie plaatsvindt, dus dat klikken op de advertentie resulteert in het doen van een aankoop. Dat houdt in dat je moet proberen de zoekwoorden zo te definiëren, dat alleen de meest koopgrage consumenten op de advertenties klikken. Voor iemand die alleen klikt om even op je website te kijken moet je wel betalen, maar dat levert uiteindelijk niets op.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Partnernieuws

Bovenstaande tekst is geschreven door één van onze (kennis)partners. De redactie gaat uit van de betrouwbaarheid van de aangeleverde informatie door de aanbieder.