Je bedrijf verkopen: is dit het moment?

0

Met de oplopende inflatie houden veel van jouw klanten mogelijk de hand op de knip. Aan jou als ondernemer de taak om ook in tijden als deze waarde te bieden. Toch staan steeds meer ondernemingen op de tocht. Veel ondernemers vragen zich dan ook af of hun bedrijf verkopen geen betere optie is.

Is dit hét moment om die stap te maken? Overname adviseur Eelco Smit ondersteunt al meer dan 25 jaar ondernemers bij de verkoop van hun onderneming. Hij weet als geen ander hoe je het maximale uit een deal kunt halen. Ook in tijden van recessie.

Focus niet op EBITDA, maar kijk naar de échte waarde van je bedrijf

Als ondernemer heb jij een aantal pittige jaren achter de rug (en staan de volgende pittige jaren nog op jou te wachten). Wil je je bedrijf verkopen? Dan is het eerste wat je jezelf afvraagt natuurlijk: welke prijs kan ik voor mijn bedrijf krijgen? EBITDA wordt dan al snel aangehaald. Een term die je inmiddels vast wel kent.

Representeert de uitkomst van deze formule wel de echte waarde van jouw bedrijf? Smit denkt van niet. De waarde hangt namelijk volledig af van de potentiële koper. Kan hij hiermee zijn marktaandeel vergroten, aanbod verruimen, nu ook over de grens opereren? EBITDA is een vlakke waardebepaling. De echte waardebepaling wordt vastgesteld aan de hand van de geïnteresseerde partij. Een goede bedrijfsovername adviseur helpt je bij het bepalen van de waarde.

Wanneer is het juiste moment om je bedrijf te verkopen?

Het beste moment bestaat niet. Als je eenmaal besluit om je bedrijf ter overname aan te bieden, is het aan jou als ondernemer de taak om alles goed af te ronden. Van administratie tot je personeel (zijn ook zij onderdeel van de deal?) en van je bedrijfspanden tot investeringen die je onlangs hebt gedaan. Hoe beter de voorbereiding, hoe beter het resultaat. Aan het einde van de rit wil je er ook nog wat leuks aan overhouden. Al die jaren bloed, zweet en tranen moeten immers beloond worden.

Investeer je tijd echter niet alleen in het afronden van lopende zaken binnen je bedrijf, maar kijk ook al naar jouw toekomst. Je wil een Happy Exit. Na de onderhandelingen met een goed gevoel je bedrijf overdragen aan de volgende ondernemer. Er een leuk bedrag aan overhouden. En niet geheel onbelangrijk: een doel hebben als je bedrijf eenmaal is verkocht. De overgang van werkweken van 50 uur naar een lege agenda kan voor veel ondernemers confronterend zijn. Bepaal dus voorafgaand aan de overname wat jouw volgende doel is. Die mooie reis maken waar je al jaren van droomt? Jezelf eindelijk de tijd gunnen om je passie voor koken verder op te pakken? Die ene taal leren? Of is jouw ondernemersreis nog niet afgelopen en wil je je storten in een nieuwe uitdaging? Creëer iets om naar uit te kijken.

De toegevoegde waarde van een bedrijfsovername adviseur

“Wie zijn emoties het langst onder controle houdt, wint de onderhandeling”. Jouw bedrijf is een weerspiegeling van jaren buffelen. Een laag bod kan aanvoelen als kritiek op jouw harde werken. Als je je emoties de overhand laat nemen, ga je akkoord met een aanbod waar je later een vervelend gevoel aan overhoudt. Zonde.

Een overname adviseur is expert in bedrijfsovernames. Hij begeleidt je in het gehele proces van een bedrijfsovername, van de waardebepaling tot de onderhandelingen en zelfs daarna. Een professional heeft kennis van onderhandeltechnieken en fiscale zaken. Je hoeft dus niet apart een jurist, financieel adviseur en bemiddelaar in te schakelen. Een overname maak je een, hooguit een aantal keer mee in je carrière. Voor een overname adviseur is het dagelijkse kost. Hij weet als geen ander hoe je de kopende partij mee krijgt in jouw voorstel.

Benieuwd wat een bedrijfsovername adviseur voor jou kan betekenen? Zet vandaag nog de eerste stap.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Advertorial

Bovenstaande advertorial geeft u actuele informatie over een product of dienst. De redactie gaat uit van de betrouwbaarheid van de aangeleverde informatie door de aanbieder, maar kan hiervoor geen verantwoordelijkheid nemen.