Hoe je ecommerce kunt inzetten binnen finance

0

Financiële wet- en regelgeving maakt dat het voor bedrijven cruciaal is om grip te houden op hun financiële data. Iets wat steeds lastiger wordt door de toepassing van multi-channel strategieën. Idee hiervan is dat er niet uitsluitend voor bijvoorbeeld B2B ecommerce gekozen wordt, maar dat dit verkoopkanaal gecombineerd wordt met een B2C-channel. De verwachting is dat er steeds meer kanalen zullen worden toegevoegd aan deze strategie, wat het zicht op financiële data doet laten vertroebelen. Het werken met portalen past bij headless ecommerce, waarbij de front-end wordt losgekoppeld van de back-end.

Combineer financiële data uit verschillende portalen

Financiële data ontsluiten via een centrale API

Om zicht te houden op de data uit de verschillende portalen waarmee een bedrijf werkt, is het belangrijk de financiële data centraal te bewaren. Bedrijven hebben deze mogelijkheid, wanneer zij kiezen voor het gebruik van een centrale API. Deze API trekt de data uit de verschillende portalen en importeert de data vervolgens in de verschillende aangesloten systemen. Denk aan het CRM-systeem voor de afhandeling van klachten en vragen, het ERP-systeem voor het opstellen van financiële rapporten, enzovoorts. Sommige bedrijven gebruiken in plaats van een centraal ERP-systeem een losse applicatie voor hun financiële rapportages. Het werken met een centrale API maakt het in de toekomst makkelijker om extra portalen toe te voegen, zonder het zicht op de financiële data volledig te doen laten vertroebelen.

Ook interessant voor partijen financiële sector

Niet alleen voor bedrijven in algemene zin is het interessant om met deze portalen te gaan werken. Ook bedrijven in de financiële sector kiezen vaker voor een multi-channel strategie. Nieuw is dat allerminst. Neem bijvoorbeeld banken, die al decennialang bedrijven én particulieren van dienst zijn. Nieuw is hierbij wel, dat de dienstverlening steeds meer een combinatie van online en offline wordt. Daar waar banken traditioneel gezien voornamelijk gericht waren op de offline dienstverlening aan klanten uit verschillende productgroepen.

Doelgroep segmenteren en koppelen aan portalen

Onderdeel van het werken met portalen is het segmenteren van de doelgroep van een organisatie. Denk aan het onderscheid op een hoog niveau, waarbij particuliere klanten van zakelijke afnemers worden gescheiden. Ook op een lager niveau, bijvoorbeeld het onderscheid tussen senioren en jongeren, is het mogelijk om te segmenteren. Ieder van deze segmenten krijgt een eigen portaal. Senioren maken gebruik van een offline, fysieke vestiging, terwijl jongeren een website of mobiele app gebruiken. De data uit deze portalen wordt, zoals reeds beschreven centraal opgeslagen via een API.  

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Partnernieuws

Bovenstaande tekst is geschreven door één van onze (kennis)partners. De redactie gaat uit van de betrouwbaarheid van de aangeleverde informatie door de aanbieder.