Onzekerheid, hoe zorg je dat je dat managet? Onzekerheid en onveiligheid zorgen voor een toenemende angst die zorgt voor verlamming. Veiligheid en vertrouwen zijn de basis voor een succesvolle organisatie. Hoe zorg je dat je dit zo hoog mogelijk houdt ondanks onzekere tijden?
Lockdown, Oekraïne
Van lockdown naar lockdown, thuiswerken en geen afspraken meer bij klanten. De onzekerheid wanneer alles weer open gaat. Inmiddels is alles enigszins ‘terug naar normaal’, staat er een oorlog dichterbij dan onze generaties meemaakten. Je zou van minder onzeker worden.
De creativiteit rondom toch kunnen ondernemen door thuis te bezorgen, online te meeten en thuis te werken werd uitgeput en inmiddels zijn zorgen over hoge energieprijzen, krappe arbeidsmarkt en hoge materiaalkosten de zorgen van de meeste ondernemers.
VUCA wereld
De snel veranderende wereld waarin wij ons nu bevinden, staat een hoge mate van onzekerheid en complexiteit centraal. De VUCA-wereld wordt deze ook wel genoemd. Dit vraagt veel van ons aanpassingsvermogen en verwacht wordt dat het steeds lastiger is om een vijf- of tienjarenplan tot in detail uit te werken.
Onzekerheid
De onzekerheid vind je terug als de ‘U’ van uncertain in VUCA. Dit heeft alles te maken met de kennis die wij hebben van de situatie. Bij een nieuwe situatie is de kennis zo gering en kan er lastig voorspeld worden hoe de toekomst eruit ziet.
Hoe ga je met die onzekerheid om?
Informatie is the key als het gaat om omgaan met het VUCA model. Zo zorg je bij volatiliteit (de ‘V’ in VUCA) dat je speling kan creëren in bijvoorbeeld jouw voorraden. Voorbereid zijn is hierbij dus essentieel. Maar ook het tijdig verzamelen van informatie en daarop inspelen.
Risico’s en kwaliteit
De toekomst bestaat nog niet, maar je kan je er wel op voorbereiden. Je organisatie onder de loep nemend, kom je er misschien achter dat er misschien wel wat zaken zijn die verbeterd kunnen worden en qua kwaliteit niet op orde zijn. Dan vormen ze een risico.
Wanneer je risico’s signaleert, heb je de eerste stap naar beheersing al gezet. Documenteer alles wat je aanpakt, dat scheelt ontzettend veel tijd en het is de eerste stap naar een plan van aanpak die onzekerheid niet van risico naar crisis maar beheersing en balans laat gaan.
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.