Efficiënt en effectief (en fiscaal aantrekkelijk) thuiswerken

0

De afgelopen jaren was een duidelijke trend zichtbaar waarbij steeds meer mensen thuiswerken.

Enerzijds is het aantal thuiswerkers toegenomen door de opkomst van het hybride werken van medewerkers in loondienst na de coronapandemie. Anderzijds door het toenemende aantal mensen dat als zzp’er aan de slag gaat, en veelal vanuit huis werkt. Hoe deze mensen thuis efficiënt en effectief, en ook nog eens fiscaal aantrekkelijk kunnen werken? Hieronder staan diverse tips.

Een thuiskantoor realiseren

Om goed te kunnen werken is het nodig dat je een aparte, rustige ruimte hebt. Afgescheiden van huisgenoten en huishouden. De duidelijke grens tussen privé en werk verkleint de kans op afleiding. Daarnaast is het belangrijk dat de ruimte ramen heeft voor daglichttoetreding, en er een goede ventilatie is.

De zolder of een slaapkamer voldoen in principe aan deze eisen. Heb je geen mogelijkheid ergens in huis een thuiskantoor te realiseren? Dan kun je ook denken aan een tuinkantoor of de garage of schuur ombouwen. Hebben deze een eigen entree, en eigen sanitair? Dan ziet de Belastingdienst het ook als zelfstandige werkruimte, en kun je eenvoudiger investeringen in de werkruimte fiscaal aftrekken.

De inrichting van je thuiskantoor

Waar je thuiskantoor ook komt, je zal deze moeten inrichten om er goed te kunnen werken. Het meest belangrijk zijn eigenlijk de kantoormeubelen waaraan je werkt. Een bureau dat in hoogte verstelbaar is, en ergonomische bureaustoelen zijn wel de minimale vereisten als het gaat om kantoormeubilair. Ergonomische bureaus en bureaustoelen verkleinen de kans op fysieke klachten door zittend werk. Het is daarom ook niet gek dat deze volgens de Arbo verplicht zijn. Een ergonomisch bureau is in ieder geval in hoogte verstelbaar. Van ergonomische bureaustoelen moeten in ieder geval de rugleuning, zitting en armleuningen in hoogte verstelbaar zijn. Ook fijn zijn een instelbare lendesteun en zitdiepte.

Voor de verdere aankleding van een thuiskantoor zijn geen regels of normen opgesteld. Wel kan een kast of tenminste ladeblok een goede toevoeging zijn om het kantoor opgeruimd te houden. Verder hebben planten en inspirerende schilderijen een positief effect op de concentratie en creativiteit. Wat je beter kunt vermijden? Denk aan schreeuwerige kleuren op de muren, en veel foto’s van je gezin.

Meer weten over de afschrijving en aftrekbaarheid van kantoorinterieur zoals ergonomische bureaustoelen? Dat lees je in de eerder verschenen blog ‘Belastingdienst over ondernemen en thuiswerken’.

De communicatie op orde

Wat velen vooral tijdens de coronapandemie misten, was het directe, persoonlijke contact met collega’s of opdrachtgevers. Werken mensen thuis, dan communiceren ze vooral via de telefoon of mail of tijdens online meetings. Betrouwbaar en snel internet is in ieder geval een must. Net zoals tenminste een mobiele telefoon en laptop die door middel van een kabel of wifi verbonden is met internet.

Soms voorziet een werkgever in een laptop, dit is vaak het geval als de beveiliging aan de hoogste standaarden moet voldoen. In bepaalde gevallen is het voor ondernemers mogelijk de investeringen in communicatieapparatuur en je mobiele telefoon en internetabonnement fiscaal af te trekken.

Houd jezelf en anderen aan je werktijden

De laatste tip tot slot heeft niet zozeer met fiscaliteiten te maken, als wel met efficiënt en effectief werken. Om goed te kunnen werken, is het namelijk belangrijk om voor jezelf vast te stellen op welke tijden je werkt. En je hieraan te houden, en ook anderen vragen ze te respecteren. Het hoeft niet perse van 9-tot-5 te zijn, maar een duidelijke afbakening van je werkuren voorkomt afleiding en onderbrekingen.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Partnernieuws

Bovenstaande tekst is geschreven door één van onze (kennis)partners. De redactie gaat uit van de betrouwbaarheid van de aangeleverde informatie door de aanbieder.