De elektrische leasefiets van de zaak neemt toe in populariteit

0

Je kunt er niet meer omheen: elektrische fietsen zijn enorm populair. De toename in populariteit van e-bikes is een trend dat zich al geruime tijd aandient, maar door de corona crisis en de bijbehorende lockdown vorig jaar lente, heeft het aantal e-bikes in Nederland een nieuw record verbroken. De vraag was zelfs zo groot dat voorraden op raakten en elektrische fietsen schaars werden. De beperkende omstandigheden rondom de corona crisis zorgden er namelijk voor dat mensen de buitenlucht opzochten en hierbij gebruik wensten te maken van zo’n e-bike. 

Een andere reden van het ongekende succes van e-bikes is comfort. Het gemak van elektrische fietsen van bijvoorbeeld Stella, is enorm. De elektrische ondersteuning zorgt ervoor dat fietsen minder kracht kost, waardoor langere afstanden toegankelijk worden. E-bike bezitters zijn dus minder afhankelijk van de auto en het openbaar vervoer.

De e-bike binnen het woon-werkverkeer

Ook binnen het woon-werkverkeer is een piek waargenomen in het gebruik van de elektrische fiets van de zaak. Vanwege de afnemende afhankelijkheid van andere vervoersmiddelen zoals het OV, is de elektrische leasefiets van de zaak een uitkomst gebleken. Men kan zo op eenvoudige wijze drukte in het OV vermijden en kiezen voor veilige mobiliteit, maar bijvoorbeeld ook files vermijden. Dit is niet alleen tijd efficiënt, maar ook beter voor het milieu.

Een nieuwe fiets van de zaak regeling

Een fiets van de zaak was voorheen niet aantrekkelijk voor zowel werkgevers als werknemers. Voorgaande regeling was namelijk omslachtig, ingewikkeld en vereiste een sluitende kilometeradministratie. Om de fiets van de zaak aantrekkelijker te maken voor zakelijk nederland, heeft de overheid een nieuwe regeling in het leven geroepen. Deze regeling heeft 1 januari 2020 zijn intrede gemaakt. Met deze regeling wordt de lease e-bike hetzelfde behandeld als een lease auto van de zaak. Privékilometers koopt de werknemer af met een bijtellingspercentage van slechts 7%. Zo’n fiets van de zaak kost de werknemer dus maar een paar euro per maand.

De elektrische fiets met fiscaal voordeel is een groot succes. Het aandeel elektrische fietsen in de lease ligt in 2020 dan ook ruim 40% hoger dan in de reguliere verkoop. Ook valt op dat de voorkeur uitgaat naar duurdere e-bikes. Gemiddeld ligt de prijs van uitgekozen e-bikes rond €3000,-. Dat is ruim 30% hoger dan de gemiddelde waarde van e-bikes die privé worden aangekocht. Deze trend is het gevolg van het fiscale voordeel en het vaste lage maandtarief. Deze leasefietsen zijn zo betaalbaarder dan wanneer deze privé aangeschaft zouden worden.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Partnernieuws

Bovenstaande tekst is geschreven door één van onze (kennis)partners. De redactie gaat uit van de betrouwbaarheid van de aangeleverde informatie door de aanbieder.