Om je bedrijf te beschermen tegen inbreuk en de identiteit van je organisatie te waarborgen, is het belangrijk dat je je merknaam laat registreren. In dit artikel lees je alles over je merknaam registreren!
Je merknaam registreren: wat is dat eigenlijk?
Merknamen registreren is een juridisch proces, waarbij een bedrijf de exclusieve rechten krijgt om een specifieke naam te gebruiken voor zijn producten en/of diensten. Ga je je merknaam registreren? Dan mag daarna niemand anders die naam gebruiken om een soortgelijk product of een vergelijkbare dienst aan te bieden. Door je merknaam te registreren, maak je het ook mogelijk om concurrenten aan te pakken die inbreuk maken op je merknaam, bijvoorbeeld door je bedrijfsidentiteit na te bootsen of misbruik te maken van jouw merknaam.
Een merknaam registratie geldt alleen voor een bepaalde branche
Let wel op: ga je je merknaam registreren? Dan heb je alleen recht op het gebruik van die naam binnen een bepaalde branche, dus voor een specifiek type product of om een bepaalde dienst aan te bieden. Het kan dus zijn dat iemand anders dezelfde naam gebruikt om een ander product of een andere dienst aan te bieden. Dit is bijvoorbeeld het geval met de naam ‘Ajax’: dit is de naam van de welbekende Amsterdamse voetbalclub, maar ook van een schoonmaakmiddel en een brandbeveiligingsbedrijf. Doordat alle drie compleet andere producten en diensten aanbieden, is het niet nodig om onderscheid te maken en dus mag de naam driemaal gebruikt worden.
Hoe kun je je merknaam registreren?
Je merknaam registreren, doe je bij een professioneel merkenbureau. Die kunnen helpen om het proces soepel te laten verlopen en kunnen ook nog eens ondersteuning bieden bij de handhaving van je merknaam.
Om je merknaam te kunnen registreren, is het ten eerste belangrijk dat je merknaam voldoende onderscheidend is en niet voor verwarring zorgt met bestaande merken. Een grondig onderzoek is dan ook de eerste stap in het registratieproces. Daarna wordt er gekeken naar de classificatie van de producten en/of diensten die je wil aanbieden onder je nieuwe merknaam. Dit bepaalt de reikwijdte van je merkbescherming.
Pas dan wordt er een aanvraag gedaan bij het Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP) van de Benelux. De aanvraag van je merknaam wordt beoordeeld en bestaande merkhouders met namen die veel op de jouwe lijken, krijgen de mogelijkheid om bezwaar te maken tegen je aanvraag voor een merkregistratie..
Wanneer je aanvraag is goedgekeurd en er geen bezwaar is gemaakt door andere merkhouders wordt je merknaam officieel geregistreerd in bijvoorbeeld de Benelux. Wil je bescherming in meer landen? Dan kun je er ook voor kiezen om je merknaam in de EU of bij de World Intellectual Property Organization (WIPO) te registreren. Dat is geen kant-en-klare internationale merkregistratie, maar een overkoepelende organisatie waar je diverse landen aan kunt wijzen.
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.