
Het leven is de afgelopen jaren steeds duurder geworden. Hoewel de inflatie haar piek gehad lijkt te hebben, moeten we nog altijd stellen dat we er nog niet echt op vooruit gaan. Dat heeft niet alleen gevolgen voor particulieren, maar ook voor ondernemers. Zij zien immers ook hun kosten flink stijgen en willen dit niet altijd volledig doorberekenen aan hun klanten. Als ze dat wel doen, verliezen ze immers voor een groot deel hun sterke concurrentiepositie. De gulden middenweg is dan ook goud waard.
Maar hoe zorg je ervoor dat je niet al te veel hoeft te verhogen in prijs? Dit lukt vooral door te besparen op de kosten die jouw bedrijf nu maakt. Er zijn verschillende manieren waarop je kunt besparen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de aanschaf van kantoorartikelen. In dit artikel geven we drie tips waarmee je de kosten eenvoudig kunt drukken.
Vermijd wegwerpartikelen
Het klinkt misschien een beetje tegenstrijdig, maar vaak is het beter om meer te investeren en zo op de langere termijn geld te besparen. Probeer hierbij bijvoorbeeld wegwerpartikelen te vermijden. Een goed voorbeeld zijn simpele balpennen die binnen de kortste tijd weer weggegooid moeten worden. Een montblanc pen is wellicht stukken duurder, maar kan ook een leven lang meegaan. Zeker wanneer je hier zorgvuldig mee omgaat. Bovendien stralen deze pennen ook meer luxe en professionaliteit uit. Het is een pen waar je mee voor de dag kunt komen en direct indruk maakt op de klant. Een pen of parker vulpen is dan ook een prima alternatief en bespaart heel veel afval en geld op de lange termijn.
Dit geldt overigens ook voor andere producten. Denk bijvoorbeeld aan wegwerpborden en bekers. Je kunt beter investeren in een goed servies wat lang meegaat, dan dat je telkens dergelijke producten aan moet schaffen. Bovendien is dit ook veel beter voor het duurzame karakter van jouw bedrijf.
Kies voor tweedehands
Heb je nieuwe meubels of accessoires nodig? Dan is het slim om ook tweedehands producten een kans te geven. Je kunt hier flink wat geld mee besparen en het is ook nog eens een slimme manier om je steentje bij te dragen aan het milieu. Tegenwoordig wordt er bovendien heel veel tweedehands aangeboden. Denk bijvoorbeeld aan organisaties die door faillissement hun gehele inboedel proberen te verkopen. Meestal tegen spotprijzen en met kantoorartikelen die er nog prima uitzien. Zonde om daar geen gebruik van te maken.
Zuinig omgaan met kantoorartikelen
Stimuleer medewerkers ook om zuiniger om te gaan met kantoorartikelen. Probeer papier bijvoorbeeld altijd zo veel mogelijk te recyclen. Het is immers zonde als deze in de vuilnisbak terechtkomt wanneer er een foute afdruk wordt gemaakt. Je kunt dit nog prima als kladpapiertje gebruiken. Dit geldt voor nog veel meer andere kantoorartikelen. Gooi niet te snel weg en bekijk wat er mogelijk is om de artikelen op een andere manier te gebruiken. Dat scheelt veel geld en afval.
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.